Ny kampagne: Så der fame' fuldkorn du!

Leverandører 3. sep 2018 -
This describes the image
Foto: Fuldkornspartnerskabet

Så der fame' fuldkorn du!

Fuldkornspartnerskabet tager nye midler i brug, når skuespiller Bodil Jørgensen via de sociale medier skal få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Det hele bliver pakket ind i en dialog mellem mor og datter, mens datteren sidder på toilettet.

Den seneste måling fra Fødevareinstituttet DTUFødevareinstituttet DTU fra 2014 viser, at danskerne i gennemsnit spiser 63 gram fuldkorn om dagen. Fødevarestyrelsens officielle kostråd anbefaler, at man spiser 75 gram fuldkorn om dagen i gennemsnit.

30 pct. af danskerne spiser den anbefalede mængde, og de 25 pct. af befolkningen, der spiser allermindst fuldkorn, spiser kun 23 gram fuldkorn om dagen.

- SoMe kampagnen er udviklet til at henvende sig til den brede befolkning. Vi prøver med humor og uden løftede pegefingre, at få danskerne til at spise fuldkorn siger Rikke Iben Neess kampagneleder for Fuldkornspartnerskabet.

Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder har de sidste 10 år arbejdet for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn i det offentlige private Fuldkornspartnerskab.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?