Ny brand-kampagne for Tuborg Classic

Leverandører 17. mar 2023 -
This describes the image
Foto: Carlsberg
  • Carlsberg har lanceret sin første selvstændige kampagne for Tuborg Classic i næsten 10 år

For første gang siden 2014 har Carlsberg taget hul på en ny kampagne for Tuborg Classic.

Den nye Classic-kampagne er den første store, selvstændige kampagne for Classic-brandet i næsten 10 år og anden større kampagne baseret på Tuborgs nye fælles brand-platform “Det er ikke det samme uden dig”.

Den nye platform og strategi er vanen tro udviklet i samarbejde med reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners, men adskiller sig markant fra tidligere ved, at de enkelte Tuborg-brands har fået udviklet hvert deres eget univers under den nye fælles kommunikationsplatform, der afløste det berømte ølkuske-univers med ’Poulsen’ og makkeren ’Mulle’, som fungerende som platform for Grøn Tuborg, Tuborg Classic og Guld Tuborg, populært omtalt som Den Gyldne Dame.

Første spadestik blev taget allerede sidste år med en kampagne for Grøn Tuborg, målrettet den yngre målgruppe med musik, festivaler og venskaber som omdrejningspunkt for kampagnen.

Den nye Classic-kampagne er derimod tiltænkt en mere moden målgruppe i alderen 30-50 år, som hylder de gamle venskaber med plads til hygge og fordybelse. Og formålet er ifølge Brand Manager for Tuborg, Caroline Leopold, at minde forbrugerne om værdien af netop disse fællesskaber.

Hver sjette øl er en Classic 

Den populære øl, der i 1993 blev lanceret i forbindelse med Tuborgs 120-års fødselsdag, må siges at leve op til sit navn og betegnes i dag som en klassiker, der i årenes løb er vokset og vokset.

Alene de sidste tre år har Tuborg Classic præsteret en vækst på 18,2 pct. i salgsværdi og vækst på 20,7 pct. i volumen, og ved en måling i september 2022 udgjorde udgjorde Tuborg Classic’s markedsandel 16,2 pct. af det samlede danske ølmarked, hvilket betyder, at hver sjette øl, solgt i Danmark, er en Tuborg Classic. 

- Tuborg Classic opnåede i 2022 en vækst på 4,8 pct. i salgsværdi og 2,2 pct. vækst i volumen. Det gør Tuborg Classic til det næststørste mærke i ølkategorien, kun overgået af Grøn Tuborg, understreger Caroline Leopold. 

Det danner et godt udgangspunkt for at gøre “fællesskab” til omdrejningspunkt for det nye kampagneunivers.

- Den populære øl er blevet en klassiker, der rummer alt fra røverhistorier til fordybende samtaler både ude og hjemme. Men det er nu engang hyggeligst sammen med vennerne, fortæller kreativ direktør for Wibroe, Duckert & Partners, Rasmus Petersen og forklarer, at det nye kampagne-univers benytter sig af “efterlysninger” som gennemgående kreativt greb.

Vække gamle følelser

Det nye kampagne-univers bygger på indsigten om, at mange mennesker med alderen i stigende grad melder afbud til arrangementer og aftaler med vennerne - fordi hverdagens trummerum efterhånden har taget over.

- Vi vil gerne minde folk om, at der er nogle fællesskaber og venskaber, der savner dig. Det var måske lettere at ses tidligere, så vi efterlyser dem, der gang på gang kommer til at melde afbud, og inviterer dem tilbage til de fællesskaber, som de engang var en del af, siger Rasmus Petersen og tilføjer:

- Fællesskab handler ofte om, at nogen står og kigger ind på noget, de gerne vil være en del af. Her har vi vendt det om, så det bliver mere inviterende. Her er det fællesskabet, der mangler dig og ikke omvendt.

Han fremhæver, at det nye kampagne-univers desuden har til hensigt at styrke hele Tuborg-brandet, inklusiv Grøn Tuborg, men med afsæt i hver sin selvstændige fortolkning af begrebet fællesskab.

Kampagnen vil være synlig i bybilledet på outdoor og blive eksekveret på radio, tv og social media. Se kampagnefilm herunder.
 

Opdateret 17. mar 2023