Nul vækst hos leverandørerne

Leverandører 21. dec 2017 -
This describes the image
Dagligvareleverandørerne oplever meget lav vækst på det danske marked. Arkivfoto: John Ehbrecht
Skrevet af: Henrik Denman

Mærkevareleverandørerne oplever fortsat et marked uden vækst i Danmark.

Dansk Handelsblads analyse af regnskaberne fra 78 dagligvareleverandører viser, at de samlet kom gennem 2016 med en ganske beskeden vækst. Samlet set fik de 78 virksomheder en vækst på 0,5 pct.

Tallene fremgår af Dansk Handelsblads årlige regnskabsanalyse over dagligvareleverandørerne, som bliver offentliggjort i magasinet Hvem er hvem. Det udkommer i uge 6 2018.

Selv om nogle leverandører fik halet en vækst i land, bl.a. gennem opkøb, er dagligvarebranchen præget af fortsat lav vækst.

Dansk Handelsblad tal bakkes op af tal fra analysefirmaet Nielsen. I en analyse af dagligvaremarkedet fastslår Nielsen, at fornyet vækst er en stor udfordring fra branchen.

Nielsen vurderer i analysen, at det for leverandørerne på en marked præget af lav vækst er vigtigt at holde øje med produkter og trends, som forbrugerne er villige til at betale ekstra for.

Desuden skal leverandørerne kigge nøje på deres strategi for promotionaktiviteter.

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?