Nielsen: Træf bedre beslutninger om priserne

Leverandører 11. jun 2018 -
This describes the image
Branchen investerer i dag milliarder i prisreduktioner og tilbudskampagner, men de gavner kun sjældent forretning. Arkivfoto: Axel Søgaard
Skrevet af: Henrik Denman

Dagligvaremarkedet står stille. Når leverandørerne og detailhandlen ikke kan sikre en bæredygtig, profitabel forretning gennem salgsvækst, må de i stedet forbedre driften via optimering.

Et af de steder, der kan optimeres mest, er på prisen. Branchen investerer i dag milliarder i prisreduktioner og tilbudskampagner, men de gavner kun sjældent forretningen. Ifølge data fra analysefirmaet Nielsen er kun fire ud af 10 kampagner profitable, mens de resterende seks kampagner giver underskud.

For både leverandører og detailhandlere vil presset på priserne og profitabilitet stige i takt med, at konkurrencen bliver hårdere.

Nielsen har nu lanceret en løsning, der på en mere effektiv måde end tidligere giver den indsigt, der er behov for til at træffe optimale beslutninger om prisændringer.

– Vi har skabt værdi for mange af vores kunder gennem årlige prisoptimeringsprojekter, som har leveret indsigt på strategisk og taktisk niveau. Med denne nye løsning giver vi nu leverandørerne mulighed for med ganske få klik at optimere deres prisstrategi på daglig basis, baseret på det bedste datagrundlag i markedet, siger Søren Fromberg Nielsen, som er sales effectiveness leader i Nielsen Nordic.

Hvad sker der?

Hvis leverandørerne skal ud af den negative spiral, skal de have indsigt i de prisdynamikker, som gælder for de enkelte produkter. Det kræver, at man kan svare på spørgsmål som:

Hvad sker der, hvis en leverandør sætter prisen på et produkt ned eller op med en krone?

Hvad sker der, hvis leverandøren sætter priserne på de øvrige produkter i samme kategori tilsvarende ned eller op?

Hvad sker der, hvis konkurrenterne ændrer deres priser tilsvarende?

Løsningen inden for price & promotion-optimering er en del af Nielsens EveryDay Analytics produkter. Det inkluderer også løsninger inden for sortiments- og spaceoptimering og koncept- og produkttest.

Opdateret 10. nov 2020