Mindsket spild og effektiviseringer sender Rynkeby i plus

Leverandører 4. jun 2020 -
This describes the image
Foto: Rynkeby Foods

Den midtfynske juiceproducent Rynkeby har i 2019 vendt de forgangne års underskud til et respektabelt overskud på den gode side af 12 mio. kr.

De sorte tal på bundlinjen står i skarp kontrast til de foregående tre års underskud, hvor resultatet i 2018 for alvor skiller sig ud. Her kunne selskabet notere et underskud på 381 mio. kr. efter skat, hvilket dog primært skyldtes en nedskrivning af goodwill på 334 mio. kr. I en pressemeddelelse fra Rynkeby lyder det, at "driftsunderskuddet isoleret set var et mindre tocifret millionbeløb."

At udviklingen nu ser ud til at være vendt skyldes ifølge adm. direktør Peter Frank Andersen, at man så endelig kan ane afslutningen på selskabets genrejsningsplan. En plan Rynkeby Foods og ejeren, tyske Eckes-Granini Group, igangsatte i 2018 efter den voldsomme nedskrivning.

Minus til plus

Rynkeby Foods havde på det tidspunkt investeret et trecifret millionbeløb i blandt andet nyt IT-system, en ny produktion til friskpres, nye produktionslinjer og kompetenceløft af virksomhedens ansatte. Herudover omfattede planen fornyet fokus på at nedbringe spild og hæve effektiviteten - hvilket man nu, tidligere end forventet, kan se resultaterne af, ifølge Peter Frank Andersen.

Han hæfter sig især var, at Rynkeby Foods på trods af et fald i omsætningen fra 982 mio. kr. i 2018 til 923 mio. kr. sidste år, alligevel formår at løfte selskabets markedsandel fra 31,7 til 33 pct. Dét i et juicemarked som i perioden er faldet 2,5 pct. i værdi og 3,7 pct. i volumen.

- Jeg vil sige det sådan, at resultatet er solidt, mens fremgangen er fantastisk. I 2018 havde vi efter vores store investeringer udfordringer med både effektivitet og spild. Det har vi fået styr på, og vi har tilmed fået vores omkostninger langt længere ned, end vi havde forventet og håbet på. Det kan vi alle sammen godt være stolte af, siger Peter Frank Andersen i pressemeddelelsen.

Kan tabe en femtedel i 2020

Den generelle medvind fra 2019 forventer Rynkeby dog ikke er nok til at holde kadencen i 2020. Også Rynkeby har mærket effekterne af coronakrisen, og da selskabet opererer i hele både Danmark, Norge, Sverige og Finland er man udsat i alle fire markeder.

I Danmark har man mærket effekten af nedlukningen, for selvom dagligvarebutikkerne er Rynkebys primære indtægtskilde, er salget til hoteller, restaurationer og kantiner også markant påvirket af nedlukningen. Forventningen er ifølge Peter Frank Andersen, at 2020-krisen vil skære op mod 20 pct. af driftsresultatet sammenlignet med 2019.

Opdateret 10. nov 2020