Mindre grossister presses i vækstmarked

Leverandører 24. aug 2018 -
This describes the image
Dansk Caters samarbejde med Danish Crown om gourmetkød fra kalve skal efter planen også rulles ud til slagterbutikker. Foto: Colourbox

Ifølge en prognose fra Retail Institute Scandinavia vil restaurationsbranchens – og dermed foodservicesektorens – andel af ”share of stomach”-markedet vokse fra 27 pct. i 2017 til 32 pct. i 2027 og tage en bid af dagligvaresektorens marked.

Men spørger man FødevareDanmark, om danskernes begejstring for udespisning også medfører særlig vækst hos de mindre grossistvirksomheder, er svaret nej. Især kødgrossisterne oplever modvind.

- Jeg har ikke noget forkromet overblik over, hvor slemt det er, men det kan godt måles, at kødengrosvirksomhederne simpelthen sælger mindre, end de har gjort før, siger Torsten Buhl, adm. direktør i FødevareDanmark.

Mindre kød på restauranterne

Han peger på både politiske og forbrugermæssige udfordringer som forklaring på udviklingen.

- Jeg tror, det helt konkret kan tilskrives tre ting: Dels er der de meget store udbud, som samles i store klynger, hvor ikke mindst de store på markedet er leverandører. Der kan de små kødgrossister mærke, de er blevet hægtet lidt af.

- Det kan også tilskrives det gode, hellige formål: madspildsindsatsen, som fører til mindre forbrug. Det samme gør vegetar- og veganertendensen, som breder sig med kødløse dage osv., vurderer han.

Michael Gertz, bestyrelsesmedlem i Danske Slagtermestres Markedsføringsselskab og ejer af BF Oks, bekræfter det faldende kødsalg.

- Der er ingen tvivl om, det er blevet sværere. Fleksitar- og veganerbølger og madspild er én ting, men der er også en trend i, hvad kokke gerne vil bruge af kød. De veksler buffeter til tallerkenanretninger, og det gør, at gennemsnitskunden køber 30-40 pct. mindre kød. Der er mange ting, der spiller ind, og vi skal hver især genopfinde os selv, siger han om udviklingen.

Opdateret 10. nov 2020