For meget regneark og for lidt innovation

Leverandører 17. jun 2016 -
This describes the image
Der skal være færre konsulenter i handlen og lidt mere købmandskab, lyder det fra leverandørerne. Foto: John Ehbrecht.
Skrevet af: Henrik Denman

Dagligvareleverandørerne oplever mange problemer på det danske marked, der spærrer for udvikling af nye produkter.

Det fremgik af en konference om fornyelse i dagligvarehandlen, som brancheforeningen Dagligvareleverandørerne (DLF) forleden arrangerede i København.

En af de store udfordringer er ifølge adm. direktør i The Whole Company, Henrik Winther-Olsen, kæderne. Virksomheden står bag kendte mærkevarer som Trope, Castus og Fredsted.

– Der er brug for fødevareinnovation i Danmark. Men vi har en udfordring i dansk dagligvarehandel med innovation. Vi har viljen, men vi har en anden virkelighed, der består i årsforhandlingerne, sagde Henrik Winther-Olsen.

Han mener, at leverandørerne bruger for mange ressourcer på årsforhandlingerne, og at kæderne jævnligt kopierer eksisterende produkter i form af private label.

– Resultatet er, at vi bliver defensive, vi laver besparelser og nedjusterer kvaliteter.

– Vi skal arbejde meget mere langsigtet og skabe plads i vores kalkulationer i fællesskab med vores kunder til at lave innovation. Der skal være plads til fejl, ellers bliver det kun de sikre heste, vi kommer til at spille på. Vores kunder i handlen skal smage mere på varerne. Der er for meget regneark og for lidt produkt- og kvalitetssnak. Det vil være ønskeligt med lidt færre konsulenter i handlen og lidt mere købmandskab, sagde Henrik Winther-Olsen.

Afgifter

Georg Parsbo, adm. direktør i Dr. Oetker, talte om leverandørernes rammevilkår og specielt de meget komplicerede afgiftsregler.

– Det er vanskeligt for virksomhederne at finde ud af, hvilke afgifter vi skal betale. Det er et problem, at vi som virksomhed ikke ved, hvor vi står. Den usikkerhed gør, at man måske holder sig tilbage. Det er også et problem, at ikke alle leverandører er klar over reglerne, og så risikerer de at få et ordentligt smæk. Pointen er, at det skaber en usikkerhed i vores forretning, sagde han.

Anders Bering, kommunikationsdirektør i Carlsberg, viste ud fra to eksempler, hvordan Folketinget kan påvirke innovation på dagligvaremarkedet.

Da Folketinget vedtog nye regler for alkoholfri øl og dermed bragte Danmark på linje med andre europæiske lande, steg salget af alkoholfri øl herhjemme i 2015 med 20 pct.

– Nu udvikler vi nye alkoholfri produkter i Valby ikke bare til Danmark, men til hele verden.

Da Folketinget til gengæld vedtog en ny afgift på cider, kollapsede cidermarkeder herhjemme, og en meget stor del af salget af Carlsberg succescider Somersby rykkede til grænsehandlen.

– Hvis vi bare trak 40 pct. af salget i grænsehandlen hjem, kunne det betale de 30 mio. kr., det ville koste at fjerne ciderafgiften, sagde Anders Bering.

Opdateret 10. nov 2020