Måltidskassefirma på en grøn mission

Leverandører 18. feb 2021 -
3 min læsetid
This describes the image
Foto: Simple Feast
  • Tocifrede millionunderskud får ikke Simple Feast til at skifte kurs. Firmaet vil ændre spisevaner i en mere bæredygtig retning

Skrevet af: Søren Tougaard

Simple Feast skiller sig markant ud fra konkurrenterne på det danske måltidskassemarked. I 2014 blev firmaet stiftet som et app-univers med opskrifter fra internationale top-kokke.

Siden 2017 har Simple Feast produceret og leveret 100 pct. plantebaserede og økologisk færdiglavet aftensmad til danske og svenske forbrugere

Sidste efterår blev konceptet lanceret i Los Angeles med en klar ambition om at sprede Simple Feast ud til flere amerikanere.

Det københavnske måltidskassefirma blev stiftet af Jakob Nordenhof Jønck og Thomas Stilling Ambus. Førstnævnte var også med til at stifte træningsappen Endomondo og MyFitnessPal.

Sidste år kunne Simple Feast notere en fremgang, blandt andet trukket op af corona-nedlukningen.

- Vi oplevede en stigning, da corona-pandemien lukkede Danmark ned første gang i marts 2020. Vi har set en fortsat tiltagende efterspørgsel efter vores mad og vores filosofi også i efteråret. Klimaet, og måske mere end noget andet sundheden, er igen kommet på samfundets agenda, og det betyder, at folk gerne vil spise sundere og mere bæredygtigt og udlede mindre CO2 gennem deres kost, siger Jakob Nordenhof Jønck.

Trends peger på medvind

Alle store forbrugertrends som f.eks. bæredygtighed, mindre madlavning og mindre kødforbrug peger lige ned i måltidskassefirmaets forretningskoncept.

Simple Feasts forretningspotentiale er da også for længst blevet spottet af flere investorer. Sidste år rejste selskabet således 225 mio. kr. i ny kapital fra en klynge af venturefonde.

I alt har fondene investeret over 300 mio. kr. i Simple Feast siden 2018.

Det, selv om selskabet stadig har sit første overskud til gode. Sidste år løb underskuddet op i 65 mio. kr., efter at virksomheden blandt andet har flyttet produktionen til egne faciliteter på Refshaleøen.

Er I fortrøstningsfulde omkring, at I på sigt også kan skabe en økonomisk bæredygtig forretning?

- Vi har allerede i dag en sund kerneforretning. Med til historien hører, at vi fortsat investerer tungt ind i en grøn fremtid med al den innovation som hører til. Det gælder både på mad-siden, men også på emballage-delen. Vi er helt unikke på begge parametre. Det koster at investere i fremtiden, og det koster i særdeleshed at investere i den form for grøn omstilling, vi har med at gøre, da vores mission er at ændre menneskers adfærd, og det er ikke noget, der sker ”over night”. Vi tror på, at mennesker kan rykke sig hele livet igennem, hvis bare løsningen eksisterer. Men løsningen skal være bedre end det, der allerede eksisterer, og med vores rene, lækre, uforarbejdet, økologiske og plantebaserede mad giver vi lige netop folk muligheden for at rykke sig, siger Jakob Nordenhof Jønck.

Opdateret 18. feb

DH Food Professional banner