Leverandører og madspildsapp sammen om ny kampagne

Leverandører 26. feb 2019 -
This describes the image
Selina juul madspild Foto: Josephine Amalie Moldow

Fødevareproducenter og madspildsappen Too Good To Go går sammen i en ny kampagne, der skal få forbrugerne til at spise mere mad, der har overskredet datoen for "bedst før".

Det betyder nemlig ikke, at maden ikke kan spises.

Derfor tilføjer en række producenter - heriblandt Carlsberg, Unilever, Løgismose Meyers, Arla, Coop, Thise, Toms og Urtekram - et “ofte god efter” til "bedst før".

Initiativet er også støttet af Stop Spild af Mad, Dansk Industri Fødevarer, Varefakta og flere andre organisationer på fødevareområdet.

- Jeg har i snart 11 år sagt i medierne, at “bedst før" ikke betyder “værst efter”. Man kan sagtens spise pasta, ris og chokolade, der er et par uger for gammelt. Det gør jeg ofte selv. I kampen mod madspild er det vigtigt, at vi når helt ud til danskernes køleskabe og køkkenskabe, da jeg begynder at se en tendens til, at danske forbrugere er ikke længere ligeså lydhøre overfor kampagner som for 11 år siden. Hvis vi skal skabe en ny holdningsændring, skal vi helt ind i danskernes køleskabe og køkkenskabe, siger initiativtager til Stop Spild af Mad, Selina Juul.

Hver tredje dansker tror ifølge Too Good To Go, at “bedst før” og “sidste anvendelsesdato” har samme betydning, men datomærkningerne har to vidt forskellige betydninger.

Ifølge Fødevarestyrelsen er “bedst før” en vejledende dato, hvortil der kan tilføjes “ofte god efter”, så længe det ikke er vildledende. Eksempelvis: Bedst før: 9/1-19 Ofte god efter.

At gøre ændringen obligatorisk kræver en lovændring på EU-niveau.

I Danmark smider vi årligt 715.000 tons mad ud, og det madspild har en værdi af 13,5 milliarder kr.

En EU-rapport estimerer, at op mod 10 pct. af det europæiske madspild skyldes forvirring om datomærkningen.

Opdateret 10. nov 2020