Leverandører ønsker flere kvinder i toppen
Danske Dagligvareleverandører har i dag færre kvinder i toppen, end den danske lovgivning har som mål.
Lov om kvinder i ledelser og bestyrelser har til hensigt at sikre, at mindst 40 pct. af medlemmerne i ledelse og bestyrelser af landets største virksomheder er kvinder.
Men en minianalyse, som Dansk Handelsblad har foretaget af danske dagligvare-leverandørers årsregnskaber viser, at virksomhederne når op på at have 31 pct. kvinder i bestyrelserne.
Der er dog endnu mere at arbejde på, når det gælder om at få kvinder ind i ledelsen. Her ligger leverandørerne på et gennemsnit på 11 pct. kvinder. Undersøgelsen omfatter 30 leverandører, der både er danske og udenlandsk ejede.
De leverandørvirksomheder, som er bagud i forhold til lovens krav, har alle opstillet mål for at få flere kvinder ind i både ledelse og bestyrelse. Nogle virksomheder stikker dog ud fra gennemsnittet.
Førende
Det gælder bl.a. Mars Danmark, der har 57 pct. kvinder i ledende stillinger og 44 pct. kvinder i topledelsen. Dermed er Mars Danmark blandt de førende i dansk sammenhæng, og samtidig er den danske afdeling af den internationale mærkevareleverandør førende på området.
”Vi er stolte af, at vi gradvist på globalt plan har kunnet øge andelen af kvinder i ledende roller, og vi arbejder hårdt på at opretholde denne stigningstakt,” skriver ledelsen i den seneste årsberetning.
Også Unilever scorer højt, idet andelen af kvinder på øvrige ledelsesniveauer i selskabet er gået fra 44 pct. i 2014 til 48 pct. i 2015.
Odense Marcipan, der ejes af Orkla, har i bestyrelsen fem mænd og en kvinde, og målet er at have mindst to kvinder i bestyrelsen inden udgangen af 2020. På virksomhedens øvrige ledelsesniveauer udgør kvindelige ledere 40 pct. og mandlige ledere 60 pct., og det er en fordeling, Odense Marcipan forventer at fastholde fremover.
Stryhns, der ejes af den norske Agra-koncern, konstaterer, at kvinder ikke i dag er tilstrækkeligt repræsenteret i bestyrelsen. Der er nemlig ingen kvinder, men målet for 2017 er at hæve niveauet til 25 pct. På det øvrige ledelsesniveau er der i dag 25 pct. ledere, hvilket er en fremgang i forhold til 2014, og målet er at hæve niveauet til 28 pct.
Virksomheders politik
Flere virksomhederne skriver om deres overvejelser om kønsfordelingen. De skriver således, at det er virksomhedens politik ikke at diskriminere, men altid at ansætte den bedst kvalifi- cerede kandidat til jobbet.
I sin årsberetning skriver ledelsen i Dan Cake bl.a., at der er opstillet måltal for den kønsmæssige sammensætning i bestyrelsen, og hertil føjer ledelsen: ”Der er alene er tale om en målsætning og ikke en fast og ufravigelig kvote, idet det først og fremmest er afgørende, at selskabets bestyrelsesmedlemmer har de fornødne kompetencer.”
En anden virksomhed, Nordex Food, anfører, at det for virksomhedens øvrige ledelses-niveauer gælder, at den enkelte skal kunne udnytte sine kompetencer bedst muligt uanset køn, alder, etnisk baggrund m.m., men at man også ønsker at ansætte kvinder ved lige kvalifikationer