Leverandører i oprør mod Walmart-gebyr
Flere leverandører hyrer nu advokater for at slippe uden om nye samhandels-betingelser fra verdens største detailhandler, amerikanske Walmart.
Siden juni er en del leverandører ifølge nyhedstjenesten Bloomberg blevet afkrævet gebyrer for, at giganten har deres varer liggende på lager i distributionscentre og hypermarkeder, lige som hyldepladsen i nye butikker nu skal betales.
Desuden er betalingsfristen uden forhandling blevet forlænget, så nogle leverandører bliver afregnet for en periode på 90 dage ad gangen - mod tidligere 30 - så det kan tage måneder, før de ser nogen penge for deres varer.
Der skulle angiveligt være stor forskel på, hvor hårdt de nye toner fra Walmart rammer den enkelte leverandør.
Aggressiv tilgang
De nye samhandelsbetingelser kommer oven i års prispres fra Walmart, og det har ifølge msn.com fået bægeret til at løbe over for nogle af leverandørvirksomhederne - som dog ikke tør lægge navn til kritikken.
- Det, der er så chokerende denne gang er den aggressive tilgang, hvor de ikke efterspørger lavere omkostninger hos leverandørerne, så de kan sænke priserne, men i stedet påfører dem yderligere omkostninger, siger Leon Nicholas, som er senior vice president hos den velansete analysevirksomhed Kantar, til nyhedstjenesten Msn.com.
Hos Walmart forsvarer talskvinden Deisha Barnett de nye betingelser:
- Det er ikke altid let for vores leverandører. Forandringer er ikke nemme. Men vi tror fuldt og fast på, at vi har bevist vores løfte til kunderne om at lave omkostninger fører til lave hverdagspriser. Det øger salgsvolumenet for os og vores leverandører, siger hun ifølge Msn.com.
Foto: Walmart