Leverandører har større lyst til innovation

Leverandører 11. mar 2016 -
This describes the image
Leverandørerne sendte i 215 flere produktnyheder på markedet end året før. Foto: John Ehbrecht
Skrevet af: Henrik Denman

Mærkevareindustrien har i det seneste år for alvor sat skub på nylanceringer af dagligvarer til de danske forbrugere. Både leverandørerne og kæderne har fået mere smag for at præsentere forbrugerne for innovation og produktnyheder.

En opgørelse fra Nielsen viser, at der i 2015 blev lanceret 296 nylanceringer i dagligvarehandlen. Det er ganske vist et stykke under det antal nylanceringer, som mærkevareproducenterne præsenterede danskerne for især i årene fra 2006 til 2011, hvor strømmen af nyheder toppede i 2007 med hele 334 nylanceringer.

Ser man sidste års 296 nylanceringer i forhold til de to foregående år, er der imidlertid tale om synlige stigninger. I 2013 lancerede dagligvareleverandørerne 268 nye produkter, og i 2014 blev det til 266 nyheder.

Antallet af nylanceringer steg med hele 11 pct. fra 2014 til 2015, og det er den største stigning i de sidste 10 år.

- Det er en ændring i forhold til de forgange år, hvor antallet af nylanceringer har været faldende, siger Senior Client Executive Claus Werborg fra Nielsen.

- Det kan være et resultat af producenternes og kædernes øgede fokus på innovation og lancering af nyheder, tilføjer han.

Opdateret 10. nov 2020