Leverandører finansierer nye butikker

Leverandører 5. jul 2016 -
This describes the image
Foto: John Ehbrecht
Skrevet af: Henrik Denman

 

Danske dagligvarekæder gennemfører jævnligt unfair handelspraksis overfor leverandører på det danske dagligvaremarked. Eksempelvis kræver kæder af leverandører, at de skal være med til at finansiere opførelsen af nye butikker eller modernisering af eksisterende butikker.

Det dokumenterer en rapport, som advokatfirmaet Horten har udført på vegne af brancheforeningen Dagligvareleverandørerne (DLF).

DLF har længe haft det klare indtryk, at der er en tendens mod øget udbredelse af unfair handelspraksis i Danmark. Derfor har organisationen anmodet Horten om at undersøge illoyal handelspraksis på det danske marked.

Leverandørfrygt

I rapporten bringer Horten en liste over de mange forskellige former for illoyal handelspraksis, som leverandører udsættes for, når de handler med kæderne. Unfair handelspraksis anvendes typisk af en stærk forhandlingspart, og det er en praksis, som en kommerciel forhandlingspartner normalt ikke vil komme igennem med i en forhandling mellem nogenlunde jævnbyrdige forhandlingsparter.

De eksempler, som Horten fremdrager i sin rapport, viser en praksis i det danske dagligvaremarked, hvor leverandøren mener, at kæden bruger sin stærke forhandlingsposition uberettiget.

I de fleste tilfælde har leverandøren ikke påpeget de urimelige forhold over for kæden, og ingen af leverandørerne har indbragt sagen for domstolene eller en anden myndighed eller et organ, der løser konflikter. I de fleste tilfælde har leverandørerne ikke engang stillet spørgsmålstegn ved kravet over for kæden.

Om det skriver rapporten:

”Det indikerer, at der kan være en frygt for repressalier samt en frygt for at miste en altafgørende handelspartner. I nogle af eksemplerne er trusler herom endvidere direkte fremsat.”

Eksemplerne er primært fra 2014 og frem, og de er udarbejdet på baggrund af dagligvareleverandørernes egne beskrivelser, aftaleeksempler og korrespondance med dagligvarevirksomhederne.

Til egen vinding

Generelt er der tale om praksis i aftaleforholdene med dagligvarevirksomheder, som kæden har taget initiativ til, og som kun er til fordel for kæden.

I rapporten skriver advokatfirmaet Horten:

”Det er vores vurdering, at eksemplerne er udtryk for en praksis, som det er tvivlsomt, om en ligeværdig forhandlingspart i et kommercielt aftaleforhold uden videre ville acceptere.”

Og det hedder videre:

”Det kan imidlertid konstateres, at denne praksis accepteres af leverandørerne, hvilket kan ses som et udtryk for dagligvarevirksomhedernes stærke forhandlingsposition.”

Rapporten fremhæver, at meget tyder på, at den illoyale handelspraksis kun i få tilfælde er en fordel for forbrugerne i form af lavere priser. I de tilfælde, hvor der er tale om tilbud til forbrugerne, skønner rapporten, at kæderne alligevel ville have givet tilbuddene til forbrugerne, selv om omkostningerne til tilbuddene ikke videreføres til leverandørerne.

unfair handelspraksis

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?