Kommentar: Væksten i dagligvarer hviler på foodservicebranchens kvaler

Leverandører 16. mar 2021 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Med genåbningen lige rundt om hjørnet gør MLDK's adm. direktør Niels Jensen status over det forgangne års vækst i dagligvaremarkedet - en vækst, der delvis bæres af foodservicebranchens kvaler

Skrevet af: Redaktionen

Det er en underlig tid.

Selv om vi er delvis lukket ned, så begynder vi at kunne skimte lyset. Og selv om der heldigvis er lys i mørket, så bliver lysets skygger alligevel lidt mørkere i denne tid.

Mest af alt, hvis lyset er skabt på en mørk baggrund.

Så selv om vi det seneste år har oplevet vækst på dagligvaremarkedet, så ser vi alle frem til, at verden normaliseres, fordi det meste af væksten er skabt på en mørk baggrund – en foodservice- sektor, der er i kollaps.

Mange fødevareleverandører oplever vækst i afsætningen til dagligvaremarkedet, men væksten på dagligvaremarkedet opvejer ikke det, man har tabt på foodservice-forretningen.

I januar måned var afsætningskanaler som travel, fritid og hotel/konference alle under indeks 25 mod samme måned sidste år.

Med en omsætning i januar i år på cirka en tredjedel af salget i januar 2020, var også områder som skole/fritid hårdt ramt. Coronanedlukningen har sat sine dybe spor på alle afsætningskanaler på foodserviceområdet - alle uden undtagelse.

Så når resultaterne for første kvartal om nogle få uger foreligger, så vil det for mange leverandører være tale om en ekstrem vanskelig start på 2021. Uanset om vi er i foodservice eller dagligvaremarkedet, så er der et lys i mørket – det er forbrugeren.

Vi kan håbe, at nogle af de adfærdsændringer vi har set under coronanedlukningen følger med, når vi kommer på den anden side.

Der er ingen tvivl om, at der ligger et understimuleret ønske og behov for at komme på cafe og restaurant igen – komme ud og opleve og forkæle sig selv. Den del af forretningen skal nok komme tilbage. Men der ligger formentlig også en upside i at udnytte forbrugernes øgede brug af take-away-løsninger under coronakrisen. Det skal formentlig understøttes af nye koncepter og løsninger – og måske også nye samarbejdsformer.

Men en oplagt mulighed, for både foodservice og detail. Et andet lys i mørket er, at forbrugerne har fået øjnene op for kvalitet. Mange steder fra hører vi, at forbrugerne søger tryghed, de søger kvalitet, de søger mod mærkevaren - og de er villige til at betale lidt ekstra for den gode kvalitet.

Hvordan kan vi sammen fastholde dette, når vi kommer på den anden side? Vi går formentlig en tid i møde, hvor forbrugerne fortsat vil søge tryghed og efterspørge mere bærdygtige løsninger - af høj kvalitet. Det er formentlig også en forbruger, der er villig til at betale lidt mere for det. Når tryghed, kvalitet og bæredygtige løsninger går hånd i hånd, så er den oplevede værdi højere - til gavn for forbrugeren, samfundet og forretningen.

Skal de muligheder udnyttes, kræver det en branche med fælles fokus på forbrugeren! Det bli’r godt igen…….

Opdateret 16. mar 2021

Vil du vide mere?