Kæmpe Arla-investering i mærkevarer
Arla sætter fuld turbo på at udvikle varemærkeprodukter i et endnu større omfang end tidligere, og samtidig vil mejerigiganten få en større andel af foodservicemarkedet, der oplever pæn vækst år i disse år.
Arla har netop præsenteret en plan om at investere ca. 2,5 mia. kr. i produktionsanlæg både herhjemme og i udlandet for at fl ytte mere mælk fra industriprodukter til varemærke-produkter og foodservice.
Investeringen er næsten 50 pct. højere end sidste år, og det er en af de største investerings-planer i selskabets historie.
Arlas adm. direktør, Peder Tuborgh, siger i en pressemeddelelse, at Arla skal indtage en endnu stærkere position på markedet for mærkevarer.
– Med disse investeringer fortsætter vi vores bestræbelser på at nå målene i vores Strategi 2020 om at flytte mere mælk fra industriprodukter til mærkevareprodukter og forbedre lønsomheden for vores ejere, siger han.
Et andet mål i strategien er, at foodservice skal vokse betydeligt frem mod 2020. Af dette års investeringer afsættes ca. 134 mio. kr. til at udbygge og udvikle Arlas produktion til foodservicekunder.
Arla Food præsenterede forleden sin årsrapport.
Den viser, at omsætningen sidste år faldt med syv pct. til 71 mia. kr., men koncernen løftede sit resultat før skat med 18 pct. til 2,96 mia. kr.