Kæderne øger salget af egne varer med 800 mio.
Sidste år fortsatte mange års vækst i den andel af den samlede omsætning, som varer i supermarkedskædernes egne mærker udgør.
På næsten præcis hver tredje vare, 32,6 pct., stod der Vores, Änglamark, Gestus eller andre af de såkaldte private label-navne i dagligvarebutikkerne, hvor de kæmper med de kendte mærkevarer om hyldepladsen.
Det viser helt nye tal, som analysevirksomheden Nielsen har lavet for den internationale organisation for private label-producenter, PLMA. Målt i kroner og øre er andelen ganske vist lidt lavere med 26,6 pct., men det er også den højeste andel nogensinde i Danmark. Dermed er omsætningen i kædernes egne mærker nået op omkring 30 mia. kr. sidste år af et samlet salg på lidt mere end 110 mia. kr.
Tre mia. fra mærkevarer
Alene sidste år voksede private label-salget med tæt på 800 mio. kr. herhjemme, og siden 2011 er værdien af private label-varerne efter Dansk Handelsblads estimat vokset med over 3 mia. kr. - på bekostning af de kendte mærkevarer.
Danmark er langt fra det eneste land med vækst i handelens egne mærker. I ni euro-pæiske lande satte private label-andelen rekord sidste år.
- De seneste tal fra Nielsen viser med al tydelighed, at 2016 var endnu et godt år for handelens egen mærker i Europa. Dermed fortsætter en langsigtet trend, der viser, at succesen for private label ikke er bundet til økonomiens op- og nedture, men afspejler den voksende tillid, som kunderne har til handelens mærker, siger PLMAs topchef Brian Sharoff i en pressemeddelelse.
Flest private label-varer bliver der solgt i Spanien med 52,2 pct., mens de i Schweiz har den højeste værdi-andel med 42,8 pct. I begge lande er der imidlertid sket et fald sidste år.