Hvem gavner mere hemmelighedskræmmeri?
Skolesommerferien er godt i gang, og dermed ændrer landet karakter. Selv det danske fodboldlandsholds smertefulde exit fra et verdensmesterskab fyldt med overraskelser kan ikke forhindre, at hovedparten af nationen går på mentalt vågeblus, lever livet lidt lettere og slipper flere penge fri til pjat og nydelse. Vi er ved at ramme den såkaldte agurketid, og det indebærer endnu en gang, at småting kan blive blæst op til store historier i medierne, hvor journalisterne skal levere bare et eller andet nyt, der kan fange deres lyttere, seere eller læsere.
Den situation undgår vi her på Dansk Handelsblad, fordi vi holder sommerpause. Dette nummer et det sidste på denne side af pausen, og vi er først tilbage med det trykte blad på den anden side af sommer fredag 10. august, mens onlinedækningen på dhblad.dk går tidligere i gang med en første nyhedsbrevsudsendelse en uge før - fredag 3. august.
Det ville være fristende at nøjes med en feel good-agtig leder, hvor vi ønsker alle Dansk Handelsblads medlemmer en god sommerhandel - eller -ferie.
For det gør vi faktisk af fuldt hjerte. Vi tænker både på jer, der oplever årets travleste periode her i juli, og jer, der slapper af efter bedste evne.
Men der er andre temaer, som ikke bare er til at ignorere. Tag nu bare så nørdet en ting som den internationale private label-organisation PLMAs årlige opgørelse over, hvor store andele kædernes egne mærker udgør af det samlede dagligvaresalg i de europæiske lande. Det kunne være interessant at vide, om trenden mod flere private label-varer fortsatte sidste år, som den stort set har gjort lige siden den første offentliggørelse for 2002. Det får vi bare ikke at vide - for der er ingen danske tal med i de datasæt, som PLMA får fra analysevirksomheden Nielsen i et flertal af europæiske lande.
Tyrkiet er der. Det samme er Slovakiet og Ungarn. Men hverken Albanien eller Moldova er med. Og det er Danmark altså heller ikke - for første gang siden 2002.
Det er angiveligt danske dagligvarekæder, der forhindrer, at Nielsen i Danmark i år sender tal for private label-andele til PLMA i Amsterdam. Så sent som sidste år var der ingen problemer i at vise, at den samlede andel af mærker som Änglamark, Vores eller Gestus var vokset til 26,6 pct. af den samlede dagligvareomsætning i kroner og øre - og 32,6 pct. målt på volumen.
Men nu bliver de tal pludselig lige så hemmelige, som Nielsen-tallene for kæders og koncerners markedsandele har været det længe.
Jeg kan ikke forstå det. Simpelt hen.
Hvem kan det egentlig gavne, at så anonyme data bliver hemmeligholdt? Man kan til nød forstå det, hvis kæder i tilbagegang ikke har den største lyst til at dele en nedtur på markedsandele med resten af verden. Men i dette tilfælde kommer man ikke så tæt på. Slet ikke. Det lugter lidt indelukket. Med de hemmelige tal forsvinder endnu et pejlemærke, der fortæller noget om, hvordan dagligvarebranchen udvikler sig. Hvis der er nogen derude, der skulle have lyst til at forklare mig, hvorfor det er nødvendigt, hører jeg det meget gerne. Før eller efter sommerpausen.
God sommer!