Heineken varsler stigende forbrugerpriser

Leverandører 2. aug 2022 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Colorbox
  • Bryggerigigantens produkter vil blive endnu dyrere trods en stigning på næsten ni pct. i årets første seks måneder, siger finansdirektør.  

Skrevet af: Søren Tougaard

Verdens næststørste bryggeri, hollandske Heineken, har fremlagt halvårsregnskab, der var bedre end analytikernes forventninger. For årets første seks måneder øgede bryggerigiganten ølvolumen med 7,6 pct., mens den organiske omsætning steg med hele 24,3 pct. 

I alt lød omsætningen på 13,49 mia. euro, svarende til lige over 100 mia. kr. 

Heineken peger selv på, at prisforhøjelser sammen med indtægt- og produktionsstyring har afbødet den stigende inflation, som Heineken oplever på alt fra glas og aluminium til energipriser og råvarer som byg og malt. 

Men en gennemsnitlig prisstigning på 8,9 pct. på Heinekens produkter i de første seks måneder rækker ikke, siger finansdirektør Harold van den Broek. Til Financial Times siger han, at priserne vil fortsætte med at stige året ud. 

- De høje omkostninger, som vi ser i øjeblikket og har set det seneste halve år, har endnu ikke indpasset sig i priserne for kunderne. Det vil komme, siger Harold van den Broek til mediet.

Trods de meget positive takter i første halvår fastholder Heineken sine forventninger til det hele regnskabsåret og forventer en stabil til beskeden fremgang i driftsmarginen før særlige poster og afskrivninger sammenlignet med 2021. 

 

 

 

Opdateret 2. aug 2022