Harboe har pæn fremgang i salget
Udviklingen tegner lys for Harboe Bryggeri. Nettoomsætningen steg i første halvår med 2,1 pct. til 744,6 mio. kr. mod 729,0 mio. kr. i samme periode sidste år, og dermed stiler den sydsjællandske bryggeri mod at overgå omsætningen for hele 2015/16, der blev 1,37 mia. kr.
Omsætningsvæksten er især drevet af gode nordeuropæiske kunderelationer og et fortsat internationalt momentum, fremgår det af Harboes Bryggeris halvårsrapport.
- Vi har fortsat det tætte samarbejde med de store nordeuropæiske kunder, og den stadige udvikling af relationerne og lanceringen af flere specialprodukter og konceptserier skaber grundlag for gensidig værdiskabelse, siger adm. direktør Bernhard Griese i en regnskabsmeddelelse.
Halvårsrapporten viser, at resultatet opgjort som EBITDA blev lidt dårligere end sidste år, idet resultatet af den primære drift blev ca. 82,1 mio. kr. mod ca. 83,9 mio. kr. i 2015/16.
Udviklingen skyldes først og fremmest øgede investeringer i at styrke væksten og udbygning af organisationen inden for salg og marketing.
Harboe Nordic er koncernens største forretningsenhed, der markedsfører et bredt sortiment af øl, læske- og energidrikke og ikke-alkoholiske maltdrikke. Markedsområdet omfatter bl.a. Danmark og grænsehandlen.