Globalt madspildspotentiale for 4.580 milliarder

Leverandører 21. aug 2018 -
This describes the image
Britiske Tesco er blandt de store aktører, der aktivt bekæmper madspild i samarbejde med kædens leverandører. Foto: Tesco
Skrevet af: Søren Tougaard

Madspild er for alvor kommet på agendaen hos landets dagligvarekæder og blandt globale fødevareproducenter.

Mange danske og internationale aktører i dagligvare- og fødevarebranchen bakker således allerede nu op om FN's bæredygtighedsmål om at reducere madspildet med 50 pct. inden 2030, skriver Børsen.

Trods det stigende fokus på madspild konkluderer konsulenthuset Boston Consulting Group, at der årligt går 1,6 mia. tons mad til spilde på verdensplan til en samlet værdi på 1.200 mia. dollars eller mere end 7.800 mia. danske kr.

Ifølge Boston Consulting Group kan fem indsatsområder globalt set nedbringe madspildet med 700 mia. dollars inden 2030, svarende til 4.580 mia. kr.

Danske virksomheder spiller stor rolle

F.eks. kan en øget bevidsthed om madspild være med til at nedbringe omfanget med ca. 1.700 mia. kr., mens en bedre infrastruktur og effektivitet i forsyningskæden potentielt kan nedbringe fødevarespildet med ca. 1.755 mia. kr.

- Især i spirende markeder er der tab, der ikke burde være der, og der kan danske virksomheder spille en afgørende rolle, fordi vi har teknologier på tværs af sektorer, der kan være med til at løse problemet, siger Esben Hegnsholt, partner og adm. direktør på Boston Consulting Groups danske kontor, til Børsen.

 

Opdateret 10. nov 2020