Euro Cater forventer stor fremgang

Leverandører 3. apr 2017 -
Arkivfoto: Henrik Denman

Det er svært helt præcist at afgrænse og definere det marked, som fødevaregrossisten Euro Cater opererer på. Foodservice, udespisning, catering eller noget helt fjerde?

Uanset hvad, peger alle pile dog kun i én og samme retning. Det marked, som Dansk Handelsblad har valgt at navngive måltidsmarkedet, vokser med uformindsket styrke de kommende år.

I DI Services årsrapport for 2016 omhandlende kantine/catering fremgår det, at væksten i branchen er vokset med 51,3 pct. i perioden 2009-2015.

Selv om rapporten fra DI Service ikke afdækker hele det traditionelle catermarkedet, men blot området event catering og anden restaurationsvirksomhed med en samlet omsætning på 8,3 mia. kr., giver rapporten alligevel et klart billede af et marked i voldsom vækst.

Den fremgang kan også direkte aflæses i det seneste årsregnskab fra markedsleder Euro Cater. På to år har grossistvirksomheden fra nordjyske Svenstrup præsteret en samlet omsætningsfremgang på 1 mia. kr. og rundede i det seneste regnskab en omsætning på 8,4 mia. kr. og en fremgang i årets resultat på 50 mio. kr. til i alt 232 mio. kr.

Og selskabet, der blandt andet tæller AB Catering, BC Catering og Inco Danmark, ser med stor optimisme på fremtiden på det danske marked.

- Vi forventer en fortsat vækst. Vi er i et marked, der bliver større og større, så vi skal vækste hvert år. Vi har ikke sat bestemte procentsatser eller beløb på, men de sidste år, har vi kunnet mærke, at økonomien er blevet stærkere. Og vores marked er blevet betydeligt større, siger Steen D. Pedersen, direktør for Euro Cater.

Stærkere kamp

Ifølge direktøren vil fremgangen primært komme fra vækst i den private sektor godt ansporet af en sund dansk økonomi, men samtidig ser direktøren også positive tendenser i retning af, at flere offentlige kunder, blandt andet institutioner og plejehjem, har øget fokus kvalitet og økologi i madlavningen.

Samtidig peger Steen D. Pedersen også på en øget turisme som en væsentlig kilde til vækst. Et erhverv, hvor målet i 2025 er 17 mio. flere overnatninger end i 2015.

- Det smitter også af på os, når der kommer flere turister til landet og vi har kunnet notere os, at politikerne har været positivt stemt for at sikre en stærkere turisme i Danmark, siger Euro Caters direktør.

Med en stærk position som fødevaregrossist var det måske nærliggende at tage springet over til også at drive kantiner, men det forretningsområde afviser Steen D. Pedersen klokkeklart.

- I udgangspunktet ser vi os selv som grossister. Vi vækster bredere og bredere i sor-timentet, hvilket kræver flere serviceydelser og brugervenlighed. Men at vi skulle tage skridtet og selv drive køkkener, det kan jeg ikke se ske, siger direktøren, der i stedet forudser en endnu mere intens kamp på måltidsmarkedet.

- Vi spiser mere og mere mad, som er tilberedt af andre. Meget af det er historisk set kommet fra supermarkederne, og vi hører nu igen, at detailkæderne taler om, at de vil have en endnu større andel af det marked. ”Take home” kommer helt sikkert til at vokse fremadrettet, og her vil vi naturligvis kæmpe hårdt for at være med som leverandør.

Dansk Handelsblad sætter i en artikelserie fokus på kampen om måltidsmarkedet, hvor især to spørgsmål står helt centralt:

Hvilke måltidsløsninger efterspørger danskerne, og hvorfor går de i stigende grad uden om dagligvarehandlen for at købe aftensmaden?

Og hvor kan dagligvarebutikkerne – både supermarkeder og discountbutikker – sætte ind for at få en større bid af det milliardstore takeaway-marked?

 

Opdateret 10. nov 2020