E-handel vil ændre kædernes logistik

Leverandører 14. mar 2016 -
This describes the image
Foto: Anders Skov Johansen
Skrevet af: Henrik Denman

E-handel med dagligvarer fylder kun lidt i den samlede danske dagligvarehandel. Men e-handlen vil få stor betydning for den øvrige del af dagligvarehandlen og vil påvirke måden af drive logistikken på hos de etablerede kæder og grossister.

Det vurderer Thorkil Svendsen Andersen, topchef hos det førende logistikfirma inden for dagligvarer i Norden, Frode Laursen Gruppen. Han har som bestyrelsesmedlem frem til nu i dagligvareleverandørernes kommende elektroniske markedsplads, Shobr, fulgt udviklingen på nærmeste hold, og han fortæller til Dansk Handelsblad om sine visioner om logistikken på fremtidens dagligvaremarked.

– E-handlen kommer til at få en megastor indflydelse på den resterende del af logistikken. Jeg tror ikke, at e-handlen får stor betydning i volumen, men den får stor indflydelse på den resterende del af handlen. E-handel vil få hele dagligvarehandlen til at agere endnu mere på forbrugernes præmisser, siger Thorkil Svendsen Andersen.

Flere varenumre

Han forudser, at den etablerede dagligvarehandel vil få mange flere varenumre end i dag og et krav om meget hurtigere reaktionstider. Den etablerede del af handlen bliver også nødt til at reducere omkostningerne i hele logistikkæden fra fabrik til hylden i butikken ud fra hver kædes situation.

– Der vil være tre ting, som vil påvirke handlen. Mange flere varenumre, fordi e-handlen presser nye varenumre ind i systemet, så butikkerne er nødt til hele tiden at kunne tilbyde flere varer til deres kunder. Man er nødt til at være meget hurtigere og mere fleksibel i sin levering, bl.a. for at undgå out-of-stock, som er stigende. Den tredje ting er, at man er nødt til at reducere omkostningerne, og man er nødt til at nytænke logistikløsningerne i den traditionelle kæde fra fabrik til butikkens hylde.

Thorkild Svendsen Andersen siger, at han har lært meget omkring logistik ved at være med i bestyrelsen i Shopall24.

– Vi har lært meget ved at besøge andre e-handels logistik set-ups i Europa. Og vi har foretaget analyser om, hvordan lagre skal sættes op osv. En af de store ting, vi har lært er, at der skal være en ekstrem standardisering, når man driver e-handelslogistik, og vi har flere steder i Europa set på, om det skal være automatiseret eller ej.

E-handel lægger pres

Selv om e-handel er på alles læber, forventer Thorkil Svendsen Andersen ikke, at e-handel kommer til at fylde meget i handlen med dagligvarer, men e-handlen kommer til at betyde et pres på den etablerede handel. Selv om e-handlen kun vil tage en mindre del af markedet, kan den godt påvirke den øvrige etablerede handel.

Han forklarer forbrugernes forventning om et øget udbud af varenumre også i den etablerede handel således:

– For et par år siden sagde man, at der skal færre varenumre. Det kan man ikke tillade sig at sige i dag. Kunderne vil i dag finde et vist udbud af varer i butikkerne, men de kan samtidig gå på nettet og finde et uendeligt udbud af varer.

– Jeg tror, at det bliver en af dagligvarehandlens store logistikudfordringer, for handlen har været gearet til i mange år at have færre og færre varenumre og at butikkerne skal indrette sig efter logistikken og ikke omvendt.

Mere dynamisk logistik

Thorkil Svendsen Andersen forklarer, at Frode Laursen Gruppen primært har været interesseret i at gå ind i Shopall24 for at se, hvordan det påvirker logistikken.

– Den påvirkning er i fuld gang. Der er krav om hurtigere levering og nye logistikflow til butikkernes hylder. Der stilles krav til et meget mere dynamisk logistik-setup med høj information, og hvor brugen af GS1-standarder kan hjælpe med det. Kravet er der, og nogle i handlen er begyndt at tænke i de baner. Vi kan mærke, at man allerede begynder at tænke anderledes.

Kæderne skal allerede i dag have øje for de forandringer, e-handelsspillerne får på branchen, også selv om netbutikkerne blot vil tage en beskeden del af markedet.

– Det er vigtigt for kæderne at opfange, hvad e-handlen betyder for kædernes logistik. Derfor tror jeg, at e-handel får stor betydning for kædernes logistik, og vores opgave er at være de bedste til at opfylde de behov, som den etablerede handel har, siger han.

Opdateret 10. nov 2020