DLF skal være mere end dagligvarer
Leverandørforteningen DLF – i årtier kendt som dagligvareleverandørernes forening – skal i fremtiden favne bredere og vil i højere grad henvende sig til hele detailhandlen i stedet for kun den del af handlen, der omfatter traditionelle dagligvarer.
I fremtiden vil DLF også være forum for leverandører af f.eks. skønhedsprodukter, isenkram og beklædning og leverandører til udespisningsmarkedet.
Navnet fortsætter med at være DLF, men i fremtiden med titlen Brancheforeningen for leverandører til dansk detailhandel og away from home.
Ændringen kommer i forlængelse af den nye 2020-strategi, som DLF nu har fået på plads.
Helt centralt i den nye strategi er mærkevaren og de kommercielle rammevilkår, herunder rimelige og fair samhandelsvilkår, og det skal være forankret i et styrket samarbejde med detailhandlen og grossisterne med udgangspunkt i forbrugerne.
– Med vores nye strategi ønsker vi både at styrke mærkevaren og at beskytte mærkevaren mod f.eks. kopiering eller at andre snylter på mærkevaren. Det er relevant for mange mærkevarer ud over de traditionelle dagligvarer. Det kan være produkter, der sælges i de traditionelle dagligvarekanaler, eller som sælges uden for gennem andre kanaler. Vores strategiske afsæt har derfor en relevans, der er bredere end de traditionelle dagligvarer, forklarer direktør for DLF, Niels Jensen.
Europæisk udvikling
Med den nye strategi kommer DLF til at ligge tættere op ad den europæiske brancheorganisation AIM, der også favner mærkevaren bredere end udelukkende traditionelle dagligvarer.
AIM hedder således også European Brands Association, og ud over store mærkevareproducenter inden for dagligvarebranchen er også virksomheder som Nike, Philips og Lego medlemmer.
– Vi læner os mere og mere op ad AIM’s agenda. Hele mærkevarebeskyttelsen har vi mere og mere fokus på. I den nye strategi har DLF også andre fokuspunkter. Et af dem er den digitale udvikling.
– Der er ingen tvivl om, at nødvendigheden af at have et skarpere digitalt fokus er en af årsagerne til, at vi har arbejdet så intenst på den nye strategi det seneste år. Som et sideløbende resultat har vi netop lanceret vores digitale kompetenceuddannelser, siger Niels Jensen.
Den nye strategi lægger også op til, at DLF fokuserer mere på de digitale kanaler, lige som data og informationsudveksling kommer til at fylde mere.
– Fremtidens afsætningskanaler flyder sammen, så vi skal være opmærksomme på, hvordan medlemmernes varer sælges, siger Niels Jensen.