Danske øko-producenter jagter nye ordrer
Den danske øko-eksport er næsten fordoblet på blot fire år og rundede for første gang 3 mia. kr. sidste år.
De hjemlige øko-producenter har et kæmpe potentiale for endnu mere vækst i fremtiden, og derfor deltager 32 virksomheder sammen med miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) i næste uges eksportfremstød på verdens største økologi-messe, BioFach, i sydtyske Nürnberg.
På messen har Danmark en fælles stand, som Økologisk Landsforening og Bio Aus Dänemark står bag, og her vil de danske virksomheder blandt andet præsentere et bredt udvalg af økologiske mejeriprodukter, kød, æg, veganske fødevarer samt drikkevarer.
- Danskerne er dem, der køber flest økologiske varer i verden. 13,3 pct. af alle de varer, vi lægger i indkøbskurven, er økologiske. Vi efterspørger også økologi inden for flere og flere varegrupper, og derfor udvikler de danske virksomheder konstant nye, spændende øko-varer, og det har indkøbere fra mange lande fået øje på. Eksportpotentialet er dermed meget stort, siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, i en pressemeddelelse.
Store forventninger til nye øko-øl
De danske virksomheder tæller både velklingende navne som Thise, Friland og Hanegal og mindre kendte som Mols Organic, Nordic Foodie og drikkevareproducenten Naturfrisk.
Og netop Naturfrisk lancerer to nye øko-øl med lav alkoholprocent på messen, som virksomheden har store forhåbninger til.
- Forbrugerne kan lide humlesmagen og vil gerne kunne køre bil bagefter. Vi forventer, det bliver en stor trend. Vores eksport er ca. 30 pct. og går især til Holland og Sverige. Danmark er et lille land med stor konkurrence på økologien og mange mikrobryggerier, så eksporten er vigtig for os, siger Niels Rømer, medejer af Naturfrisk.
BioFach finder sted fra 13.-16. februar.