Dansk plantedrikproducent lander millionaftale i Kina

Leverandører 23. feb 2021 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|
  • Dryk tager nu hul på det kinesiske marked og har netop indgået en aftale til en værdi på op imod 70 mio. kr. om året 

Skrevet af: Søren Tougaard

De første fem 40-fods containere med plantedrikke fra Dryk forlader fabrikken i denne uge og forventes at være klar til servering på caféer i blandt andet Shanghai i slutningen af april. Når aftalen er fuldt implementeret, skal der sendes over 200 40-fods containere med plantedrikke til Kina om året. Det svarer til en omsætning på op imod 70 mio. kr. om året, oplyser Dryk i en pressemeddelelse. 

- Vi er naturligvis meget glade for aftalen i Kina, og det er en stor cadeau til både vores team og produkter. Skal jeg pege en ting, som var udslagsgivende for at kineserne valgte os som leverandør, så er det, at de oplevede at vores plantedrikke bare smager bedre, og det er vi selvfølgelig stolte af, fortæller adm. direktør, stifter og medejer i Dryk, Christian Christensen, der tidligere har været chef for lokale varer i Coop Danmark. 

Med i ejerkredsen er også den kendte tegner og grønne iværksætter Anders Morgenthaler samt designeren Camilla Behr.

Månedsvækst på over 30 pct.

Dryk plantedrikkene sælges på markeder i både EU og Asien. Kunderne kommer pt. fra Singapore, Taiwan, Filippinerne, Polen, Litauen, Holland, Grækenland og nu Kina, ligesom der forhandles om nye distributionsaftaler med partnere i en lang række nye lande. 

Dryk blev etableret i foråret 2020 og virksomheden har siden oplevet massiv vækst.

De seneste måneder har væksten været over 30 pct. om måneden, og med aftalen i Kina, er der ikke noget, der tyder på, at vækstkurven knækker foreløbigt på Dryks kontor på Stevns.

 - Vi oplever meget stor interesse for vores plantedrikke ude i verden, fordi de er i blandt de allerbedste på markedet og den slags rygtes hurtigt i et marked med under 60 registrerede varemærker på verdensplan, siger Christian Christensen.

Satser på café-segmentet

I Danmark sælges plantedrikkene fra Dryk primært via foodservice-leverandører med Hørkram og Inco blandt partnerne. Dryk har satset hårdt på at udvikle café-segmentet, og virksomheden har i dag eksklusive aftaler med blandt andet Lagkagehuset, Riccos Kaffebarer og Coffee Collective.  

Plantedrikkene fra Dryk findes ikke i detailhandelen, men sælges direkte til slutkunden som abonnement via Dryks hjemmeside. I dag har Dryk over 3000 kunder i databasen, oplyser virksomheden.

 

Opdateret 2. jun 2021