Arlas salgsvolumen falder i butikkerne
Detailhandel og foodservice udgør 81,7 pct. af Arlas omsætning, som i første halvår rundede 5 mia. euro, cirka 37,5 mia. kr.
Arlas volumendrevne omsætning i butikker og foodservice faldt dog med 0,9 pct. i årets første halvår, hvilket Arla forklarer med, at deres strategiske fokus er på de brandede produkter.
"Det er udfordrende og krævende for en brandfokuseret virksomhed som vores at omsætte stigende råvarepriser til prisstigninger uden at miste omsætning som følge af faldende salgsvolumen. Dette står i kontrast til vores råvarebaserede konkurrenter i Europa. Vores strategiske beslutning om at fokusere på at øge salgspriserne for at maksimere mælkeprisen til andelshaverne har ført til prisstigninger på over 1,1 mia. euro i de seneste 12 måneder", beretter Arla i halvårsregnskabet.
Trods Arlas fokus på koncernens strategiske brands, formåede mejerigiganten "kun" at hæve omsætningsvæksten på disse brands med 1 pct. i årets første seks måneder.
Til sammenligning havde Arla i første halvår af 2016 en vækst i omsætningen på de strategiske brands på 6,1 pct.
Arla forventer selv en samlet vækst i omsætningen inden for de strategiske brands i niveauet 1-3 pct. for 2017.