Arla svarer dyreværnsorganisation igen på Facebook
”Hos Arla deler vi Animas ærgrelse over, at kendskabet til landbruget og fødevareproduktionen gennem de seneste årtier er blevet mindre”.
Sådan indleder mejerigiganten Arla et langt og sagligt indlæg på sin Facebook-side. I indlægget er der flere links til sider på mejeriets website med beskrivelser af forskellige vinkler på dyrevelfærd samt en forklaring på, hvorfor konventionelle køer og kalve skilles ad inden for det første døgn.
Beskrivelserne på Arlas web er øjensynligt skrevet til anledningen – de er i hvert fald opdateret samme dag som kampagnen var i aviserne.
Arlas indlæg er en reaktion på en kampagne i de landsdækkende aviser fra dyreværnsorganisationen Anima, der vil have Arla til med en dokumentarfilm at være mere åben om, at konventionelle malkekøer og kalve skilles fra hinanden kort efter fødslen.
”I skulle skamme jer”
Mejeriet afviser at give tilladelse til, at filmes på en gård med ordene: ”… at vi som andelsselskab ikke kan give den tilladelse, og at det må være op til den enkelte landmand at aftale et eventuelt besøg”.
Kampagnen har fået forbrugere til at skamme mejeriet ud med meninger som: ”der er kun en måde at stoppe det svineri på, undlad at købe deres produkter….så jeg har hermed købt mit sidste Arla produkt”, ”Arla skulle skamme sig. Der er kun 1 definition på dyrevelfærd og den tager udgangspunkt i trivsel og ikke bundlinien i regnskabet”, ”Arla har ikke haft jeg eller min familie som kunder længe. Undvære hellere mælk end at støtte sådan noget svineri”.
Arla bakkes dog op af en andelshaver, der skriver: ”Jeg vil gerne vise hvordan vi på min gård arbejder med dyrene. Jeg er Arla-andelshaver, dvs medejer”.
Læs også: Dyreværnsorganisation går i clinch med Arla