Arla solgte flere mærkevarer i et presset år
Mejerigiganten Arla Foods slap nogenlunde fra et år med særdeles lave priser på sine ejeres mælk.
Den globale omsætning faldt med 3,3 pct. til 76,5 mia. kr. og årets nettooverskud med knap 8 pct. til 2,1 mia. kr., svarende til 2,8 pct. af omsætningen.
- Normalt er det vores mål, at nettoresultatet skal ligge på 3 procent af vores omsætning, men i august sidste år blev bestyrelsen enig om at justere målet fra 3 procent til intervallet 2,7-3,0 procent af omsætningen. Det gjorde vi til fordel for acontomælkeprisen og for at støtte vores andelshavere i deres meget vanskelige økonomiske situation, som er skabt af den globale nedgang i mælkepriserne, siger Arla Foods’ bestyrelsesformand, Åke Hantoft.
Også i Danmark faldt Arlas omsætning med godt 4 pct. til 917 mio. euro - 6,84 mia. kr. Til gengæld melder Arla Danmark om en vækst på 5 pct. i salget af mærkevarer, målt i mængder. Det sker efter et rekordstort antal lanceringer i 2015.