Arla mærker stigende efterspørgsel efter økologi i hele landet
Sidste år var endnu et rekordår for detailsalget af økologi, som nåede op på 11,3 mia. kr. ifølge tal fra Danmarks Statistik. De tal glæder Arla, som ser økotendensen rykke ud i hele landet. Det skriver mejerikoncernen i en pressemeddelelse.
- Madtendenser starter ofte i de store byer og blandt de unge, og så spreder den sig langsomt til resten af befolkningen. Det har været tilfældet med økologi i Danmark. Københavnerne tog de økologiske fødevarer til sig først, men nu er jyderne og fynboerne i den grad kommet med på bølgen. I dag køber danskere i alle landets regioner økologisk. Det kan vi tydeligt mærke hos Arla, hvor der er en voksende efterspørgsel på vores økologiske produkter, siger Ditte Søndergaard, ansvarlig for økokategorien i Arla, i en pressemeddelelse.
I runde tal betyder det, at hver dansker bruger omkring 2.000 kr. om året på økologi, og det er især mejeriprodukter, der ryger i kurven, når danskerne handler økologisk.
Af Arlas økologiske danmarkskort fremgår det, at det stadig er københavnerne, der køber mest økologi, men samlet set gør danskernes indkøb af økologi os stadig til verdensførende med et salg af økologiske fødevarer på over 10 pct., fremgår det af Arlas pressemeddelelse.
- Vi ved fra markedsundersøgelser, at mælk ofte er indgangen til, at danskere begynder at købe økologiske madvarer. Vi ser derfor, at hvis en forbruger køber én økologisk vare, er det mælk. Hvis de køber to, er det mælk og æg, og hvis forbrugeren køber tre, er det mælk, æg og en grøntsag, siger Ditte Søndergaard.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at frugt og grønt ligger i top med 33 pct. af økosalget med økologiske mejeriprodukter lige efter med 27 pct.