Arabiske fødevarer i danske butikker
Mange danskere har prøvet at holde ferie i Dubai og besøgt de flot indrettede internationale supermarkeder. De fleste dagligvarer i butikkerne er dog importeret, og Forenede Arabiske Emirater, som Dubai er en del af, er ikke kendt for at have en fødevareindustri af betydning.
Men det er ved at ændre sig, og fødevarer fra emiraterne er nu på vej ind i danske dagligvarekæder.
Bag fremstødet for de første arabiske fødevarer står import-eksportfirmaet Zenzari, hvis hovedkontor ligger i Dubai, og som drives af to venner, begge med pakistanske rødder og med en fælles opvækst på Islands Brygge i København.
Adm. direktør for Zenzari er Riaz Mohammad, der leder hovedkontoret i Dubai, og på kontoret i København sidder Asam Amjad, der har brugt de seneste måneder på at få foden inden for flere af de danske dagligvarekæder.
For nylig kunne Zenzari notere sig, at deres første Dubai-producerede produkt blev lanceret i Netto. Det var Kitco Stix, chips i små rør med chipssticks i fl ere smagsvarianter.
Produkterne
På Zenzaris sortimentsliste er i første omgang chips, organisk juice, kvalitetsnødder, kaffekapsler og dadler med en skal af chokolade. I dag repræsenterer Zenzari fem producenter, men målet er om et par år at nå op på 15- 20 mærkevareproducenter fra Dubai.
På spørgsmålet om, hvorfor danske kæder er begyndt at interessere sig for varer fra Dubai, svarer Riaz Mohammad:
– Der er stor interesse for varer, der ikke er europæiske. Mange af varerne i de danske dagligvarebutikker kommer fra store europæiske leverandører, og det er brands, der bliver større og stærkere. De danske kæder konkurrerer om de samme brands, og derfor er de interesseret i at få nye produkter ind, som andre kæder ikke har.
Asam Amjad siger: – Hvis du spørger os, er det fantastisk, at vi har været i stand til at komme så hurtigt ind på det danske marked. Producenterne fra Dubai er i dag konkurrencedygtige på det europæiske marked, hvor konkurrencen i forvejen er hård. Vi forhandler med alle dagligvarekæderne i Danmark om både de mærkevarer, vi repræsenterer, og om at levere private label.
Danmark er attraktivt
Riaz Mohammad har en fortid som restauratør i Sydeuropa. Han solgte forretningen og flyttede med sin familie til Dubai, hvor han fik kontakt til det danske konsulat. Han etablerede en virksomhed, der for et par år siden begyndte at importere varer fra Danmark til supermarkederne i Dubai.
– De leverandører i Dubai, som vi har fået et samarbejde med omkring fødevarer fra Danmark, har nogle stærke produkter, som de gerne vil have os til at føre op til Europa, og her er vi startet med Danmark, siger han.
Riaz Mohammad roser forhandlerne i de danske kæder.
– Danmark har et yderst attraktivt marked med en stor konkurrence. Det er et stort og veludviklet marked med en langt sundere forretningsmodel end i Dubai, siger han.
Når Zenzari har fået fodfæste på det danske marked, vil firmaet udvide sit område med at levere til flere europæiske lande.