3-Stjernet får et skuffende resultat

Leverandører 17. maj 2017 -
Skrevet af: Henrik Denman

Atria Danmark, der er Danmarks førende producent af bl.a. salami og spegepølser under navnet 3-Stjernet, fik i 2016 løftet omsætningen mærkbart, men et hårdt pres på markedet har været medvirkende til en ringere indtjening end tidligere år.

Atria Danmark, der er en del af den finske koncern Atria Scandinavia, øgede i 2016 omsæt-ningen med næsten 7 pct. til 432 mio. kr.

Driftsresultatet faldt til gengæld med 46 pct. til knap 16 mio. kr., og årets resultat gik tilbage med 48 pct. til godt 11 mio. kr.

Ledelsen fastslår i årsregnskabet, at det danske marked for dagligvarer i 2016 har været kendetegnet som et særdeles hårdt og konkurrencepræget marked. Råvarepriserne har været på niveau med 2015 med kraftige stigninger mod slutningen af året.

Ny topchef

Ledelsen med adm. direktør Peter Frank Andersen i spidsen, som blev ansat i juli sidste år, havde forventninger om et bedre resultat end i 2015, da det danske selskab blev udbygget med opkøbet af Aalbæk Specialiteter.

Ledelsen finder derfor ikke årets resultat tilfredsstillende. Målsætningen for 2017 er et forbedret resultat i forhold til 2016.

Atria lancerede i 2015 en ny strategi med fokus på kategorilederskab og vækst. Peter Frank Andersen er ansat til at føre denne strategi ud i livet, og det er lykkedes på toplinjen. Om sin opgave som adm. direktør for Atria Danmark sagde han sidste år bl.a.:

– Jeg glæder mig meget til at skulle stå i spidsen for den fortsatte positive udvikling for 3-Stjernet, et af Danmarks bedst kendte mærkevarer inden for fødevarer, og samtidig sikre integrationen af Aalbæk Specialiteter med alle de muligheder, der ligger i videreudviklingen af kvalitetsprodukter til de danske forbrugere og kunder, sagde han.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?