Ny harddiscounter skræmmer ikke konkurrenterne

Kæder 28. sep 2022 -
This describes the image
Discountkæderne er blevet mere farverige de seneste år. Salling Groups nye Basalt skal som navnet antyder være et helt enkelt koncept, hvor varerne står på paller som i discounttidernes morgen Foto: Colourbox
  • Salling Group lancerede tirsdag aften kæden Basalt med priser, der ligger 15 pct. under Nettos. Den type kæde er set før, lyder det fra Lidl

Overrasket? Måske.

Skræmt? Nej.

Intet tyder på, at Salling Groups nye harddiscountkæde Basalt skræmmer discountkonkurrenterne.

Fra tyskejede Lidl, der lige nu har 138 butikker i Danmark, lyder det, at der er tale om at ”genopfinde allerede afprøvede koncepter, presset af omstændighederne”.

- Vi kan konstatere, at der sker ret mange ændringer i den danske detailhandel for tiden. For Lidl Danmarks vedkommende har vi fokus på at have en rolig hånd på rattet. Vi arbejder hele tiden på at sikre at forbrugerne får mest værdi for pengene og samtidig have et udbud, der gør, at de kun har behov for at handle et sted. Det har vi gjort siden vi kom til Danmark for 17 år siden – og det vil vi fortsætte med, fordi vi tror, at kunderne bliver irriterede, hvis vi hele tiden laver nye koncepter og omkalfatrer deres indkøbsoplevelse, siger Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl Danmark. 

Fra Aldi lyder det, at kæden ”naturligvis følger med i, hvad konkurrenterne gør".

- Det bliver interessant at se, om der kunder til den helt skrabede 80’er discount-model, men umiddelbart kommer det ikke til at ændre noget hos os, siger kommunikationschef, Louise Wendelbo.

- I Aldi kæmper vi hver dag for at tilbyde de laveste priser på gode hverdagsvarer, og vi tror på, at danskerne forsat vil foretrække at handle både køleskabsvarer, toiletpapir og alt det andet til hverdagen samme sted, hvis prisen er skarp, og det er den i Aldi. Senest har BT kåret os som den billigste kæde, siger hun.

Rema 1000’s kommunikationschef Jonas Schrøder siger, at ”det er altid spændende, når der sker noget nyt i branchen".

- Så det vil vi naturligvis følge med interesse. Vores priser og fremtiden er ikke noget, vi kommenterer på, siger han som svar på spørgsmålet om, hvorvidt tiltaget fra Salling Group kommer til at betyde noget for prissætningen i Rema 1000.

Coop har for kort tid siden meldt ud, at Fakta lukker, mens 365discount skal op på mindst 400 butikker. Kædedirektør Thomas Nielsen tror endda på 500 butikker i den nye kæde.

Og det ændrer Coop ifølge informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen ikke på.

- Vi fortsætter fuldstændig som planlagt udrulningen af Coop 365discount, som har lave priser og høj kvalitet og har en mere grøn profil i forhold til det, vi før havde i Fakta, siger han til Fødevarewatch.

Salling Group har foreløbig planlagt 10 Basalt-butikker, men det forlyder ikke, om kæden alene er et inflations-fænomen, eller om den skal rulles yderligere ud på længere sigt.

Opdateret 28. sep 2022