Nomineret til Danish Retail Award: Endelig blev drømmejobbet ledigt
-
At være spejder og et friluftsmenneske giver Karina Brock Wilhelm en vigtig forståelse af kundernes behov og hjælper hende til bedre at guide dem i deres køb
Karina Brock Wilhelm, butikschef i Spejder Sport, husker præcist, hvor hun var, da hun læste jobopslaget.
- Jeg sad på bagsædet af mine forældres bil og så jobopslaget for fem år siden. Jeg sagde med det samme, at det søgte jeg, selvom jeg gik fra at være souschef i 7-eleven til salgsassistent i Spejder Sport.
Spejder Sport har altid været Karinas drømmevirksomhed, så hun var ikke i tvivl.
Allerede efter et par måneder blev Karina forfremmet, og i 2020 blev hun først souschef og siden butikschef i Spejder Sport-butikken på Amager.
- Det vigtigste for mig ved at blive nomineret er, at min chef har haft lyst til at indstille mig. Det gør mig stolt at være anerkendt internt i vores organisation.
Også i butikken på Amager er både medarbejdere og kunder glade og stolte på Karinas vegne. Flere af kunderne kom og sagde tillykke, da nomineringen blev offentliggjort.
Altid spejder
Karina er vokset op i Spejderbevægelsen, men holdt en pause som ung og startede igen som spejderleder, da hendes datter blev spejder.
At være spejder og et friluftsmenneske giver Karina en vigtig forståelse af kundernes behov og hjælper hende til bedre at guide dem i deres køb.
- Alle kan lære at betjene et kasseapparat og hænge tøj på bøjler, så når jeg ansætter nyt personale, så spørger jeg ind til deres fritids-og friluftsliv. Har de et aktivt friluftsliv i rygsækken, så er de godt klædt på til at rådgive og vejlede vores kunder.
Selvom Karina er god til forstå kundernes behov og har et blik for Spejder Sports store varekatalog, så ender det ikke altid med et salg.
- Hvis kunden kommer ind med en gammel, lånt rygsæk, så hjælper vi gerne med at tilpasse den. Eller hvis deres grej kan repareres, så sender vi dem til vores RETUR-butik, hvor de kan hjælpe, i stedet for bare at sælge kunden noget nyt.
Bæredygtighed i fokus
For Karina handler det både om ikke at oversælge, men på det personlige plan fylder tanken om at begrænse vores ressourceforbrug.
Et tankesæt der også er hos kunderne. På Amager er der, siden Metroen åbnede, kommet et nyt kundesegment til, der både er klima-og kvalitetsbevidste og har en god økonomi.
For dem er det vigtigt, at Karina har styr på megatrends som bæredygtighed og sørger for eksempelvis at have fokus på tøjmærket Patagonia, der i høj grad er klimaaktivistiske.
Når Karina er på arbejde, trækker hun på sine erfaringer fra det frivillige liv, hun altid har prioriteret at være en del af. Som leder er hun træneren, der sætter holdet, motiverer og giver pep-talks lige før dørene åbnes til de store salgsdage.
I mit eget tempo
Samarbejdet og fællesskabet på arbejdet og blandt de frivillige, for eksempel til Post Danmark Rundt, står i kontrast til Karinas friluftsliv.
Her handler det om ro, at nyde naturen og at det foregår i Karinas tempo.
- Jeg vil aldrig vandre i grupper. Der er for meget snak, og jeg vil gerne selv kunne sætte tempoet og holde pauser, når det passer mig.
Fortæller Karina lige inden interviewet afsluttes. Kun et par timer før Karina stiger på toget til Lapland for at vandre i seks dage sammen med kæresten. Helt deroppe hvor hverken internet- eller mobilsignaler når frem.