Discountkæderne fører an i vækstår

Kæder 25. feb 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Helle-Karin Helstrand
  • Dagligvarekæderne har over en bred kam øget omsætningen i 2020 sammenlignet med det foregående år. Det er dog discountaktørerne, som har profiteret mest på det stigende salg

Discountbutikkerne har om nogen draget gavn af det øgede forbrug på hjemmefronten. For mens dagligvaremarkedet og salget som helhed er vokset i 2020 sammenlignet med 2019, er det discountaktørerne, der med en samlet meromsætning på over 8 pct., procentuelt har oplevet størst vækst i 2020.

Det viser detailomsætningsindekset for det fulde år 2020 fra Danmarks statistik.

Samlet set ligger discountsegmentet, med storaktører som Netto og Rema 1000 i front, i indeks 108,3 for perioden januar til og med december 2020, mens resten af dagligvaremarkedet ligger følger efter.

Markedets mindste spillere i form af købmænd og døgnkiosker kan notere en vækst i omegnen af 1,5 pct., mens supermarkederne lander lige i underkanten af 5 pct. med indeks 104,9. De største butikker, varehusene, slutter året med en samlet vækst på rundt regnet 3 pct. i indeks 103. Korrigeret for prisudviklingen og sæsonudsving steg supermarkederne og varehuse i alt med 4,5 pct. for året i 2020.

Det er især nedlukningen af restaurationsbranchen, der har øget salget af fødevarer sammen med restriktionerne på kantiner og den øgede brug af hjemmearbejde, som har sendt dagligvareindekset i vejret. 

 

Opdateret 25. feb 2021