Dagligvarekoncerner med nyt opråb om at bevare den gode tone
-
Sammen med HK Handel sætter Salling Group, Coop, Lidl Danmark og Dagrofa igen spot på at tale ordentligt til medarbejdere.
Det kan være en voldsom oplevelse for både yngre og erfarne medarbejdere i landets butikker at blive overfuset med ukvemsord af ophidsede kunder. En tidligere medlemsundersøgelse fra HK Handel fra 2023 viste, at 80 pct. indenfor et år har oplevet at blive talt grimt og nedsættende til af kunder.
Ca. hver ottende - 14 pct. - har endda oplevet at få voldstrusler.
Problemet med kunder, der overfuser medarbejdere, er fortsat så stort, at HK Handel sammen med Salling Group, Coop, Dagrofa, Lidl Danmark, Circle K og Maxi Zoo sætter fokus på at bevare den gode tone i en ny kampagne.
Til sammen ekspederer de seks detailvirksomheder et par millioner kunder hver eneste dag.
- Vi står ikke alene med udfordringen - og derfor skal vi også være fælles om at finde en løsning. Som kunde gør du en verden til forskel, når du smiler, ønsker en god dag eller er venlig overfor vores medarbejdere i butikkerne. Det vil vi gerne takke dig for!, lyder det fra Salling Group.
- Vi ved, at hverdagen af og til er travl og presset af lange indkøbslister og køer ved kassen. Men det må ikke gå ud over vores medarbejdere, der passer deres arbejde og gør, hvad de kan for at hjælpe kunderne og yde en god service. Den gode tone koster ikke ekstra - men den gør en verden til forskel for den medarbejder, der åbner en ny kasse eller hjælper dig med at finde lige den vare, som du mangler, lyder budskabet fra købmandskoncernen Dagrofa.
Opfordrer til at skride ind
Coops Ungeminister Tobias Mikkelsen opfordrer til, at man blander sig, hvis man oplever medarbejdere, der ikke bliver behandlet ordentligt.
- Det skal være sjovt at gå på arbejde - og det er et fælles ansvar at sørge for. Har du som ansat selv oplevet grænseoverskridende situationer, skal du tale med din leder om det.
- Møder du mennesker, som passer sit arbejde, og som ikke bliver behandlet ordentligt. Så skal du skride ind. Det skal du altså. Enten ved at skride ind i situationen eller ved på anden vis at gøre opmærksom på at situationen har fundet sted, siger Tobias Mikkelsen.