Dagligvarekæderne havde travlt i første kvartal

Kæder 26. maj 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • De danske dagligvarekæder har under første kvartal af 2021 haft medvind i salget sammenlignet med forrige år

Skiftende nedlukninger og restriktioner på danskernes muligheder for at spise og drikke ude har løbende holdt salget i de danske dagligvarekæder over normalen.

I årets første kvartal var samfundet nedlukket i de første to måneder, mens marts i varierende grad har budt på genåbning af forskellige dele af samfundet. Genåbningen af restaurationsbranchen kom dog først i april. Ser man på tværs af butikstyper, er det især supermarkeder og varehuse, der trækker for i salget i perioden januar til og med marts 2021.

Landets varehuse havde i periode en vækst - sammenlignet med 2020 - på næsten 13 pct., mens supermarkederne ligger lige i hælene med 12 pct. Købmænd og døgnkiosker samt discountbutikkerne ligger lidt under med henholdsvis 5,3 og 6 pct. vækst i perioden.

Nye tal fra Danmarks statistik viser, at mens forbruget på fødevarer og andre dagligvarer fra marts til april i år er faldet med 6 pct. sammenlignet med april sidste år, så har er forbruget fortsat højt - og årets første tre måneder ligger langt over niveau. Derfor kommer det heller ikke som en større overraskelse, at salget altså falder i april måned, ldyer det fra Danmarks Statistik: "Faldet skal ses i lyset af, at detailhandlen steg usædvanligt meget i marts efter flere måneders nedlukning af dele af detailhandlen." 

Opdateret 26. maj 2021