7-Eleven har kurs mod rekordsommer - fremgang for Nærkøb
-
Sommeren har været med landets største kæder af convenience- og nærbutikker
Trods danskernes stigende rejselyst melder Ferieudlejernes Brancheforening om en ny rekord i antallet af overnatninger i juli. Og sommeren har også været god for landets convenience-, nærbutikker og kiosker.
Faktisk tyder meget på en ny rekordsommer for Reitan Convenience, der ejer 7-Eleven i Danmark.
- Sommeren har været rigtig god for 7-Eleven. Vi har leveret en pæn vækst så langt i sommeren 2021 målt mod 2020 – og faktisk også mod 2019 som var vores hidtidige rekordår. Over sommeren har vi set en fin udvikling i hele landet, men især vores servicestationer, Shell/7-Eleven, har gjort det godt i hele 2021, hvilket også var tilfældet sidste år, siger Jesper Østergaard, adm. direktør for Reitan Convenice, der driver 170 7-Eleven-butikker herhjemme.
Butikskæden Nærkøb tæller 559 kiosker og nærbutikker, der alle bliver drevet af selvstændige. Heraf er ca. 220 butikker placeret i sommerlandet på campingpladser, ved sommerhusområder, havne mv.
Fra Nærkøbs kædekontor i Vejle lyder meldingen også om en sommer med fremgang.
- Uden at have nogle konkrete tal vil jeg sige, at det har været bedre end sidste år. Salget afhænger utrolig meget af vejret. De første uger af ferien var der godt vejr, og det nød vores butikker på campingpladser og i turistområder godt af. I de her perioder med dårligt vejr trækker turisterne ind mod byerne, og det betyder, at vi har solgt mere konfekture og drikkevarer i nogle af vores bybutikker, end vi plejer at gøre, siger adm. direktør Jens O. Bylling Jensen.
Mere salg efter klokken 22
Nærkøb-direktøren fortæller, at flere af kædens butikker i de største byer – især København - har haft glæde af, at forbuddet mod salg af alkohol blev lempet fra den 11. juni, så det igen blev lovligt at sælge alkohol til kl. 24.
Fra 15. juli blev vinduet for salg af alkohol i butikkerne igen udvidet til kl. 2, som det også var tilfældet for nattelivet.
- Det har påvirket nogle af vores storbybutikker, så selvfølgelig har det været en fordel for os på lige fod med 7-Eleven, som også ligger på de her trafikknudepunkter med mange mennesker på den tid af døgnet.
- Og samtidig er vi sluppet af med de kundefrustrationer, der har været, når kunderne er kommet ind i vores butikker for at købe en varer, som vi ikke har måttet sælge til dem, siger Jens O. Bylling Jensen.
Lempelserne af restriktionerne i forhold til salg af alkohol i butikkerne har også haft en positiv afsmitning i 7-Eleven.
- Tobak har ikke været påvirket, men vi har set en svag stigning i stort set alle varer i de timer, hvor restriktionerne omkring salg af alkoholiske drikke er ændrede, siger Jesper Østergaard.