Mærkevareleverandørerne anbefaler åbenhed om coronatilfælde

Interesseorganisationer 24. aug 2020 -
This describes the image
Niels Jensen, adm. direktør for interesseorganisationen Mærkevareleverandørerne (MLDK), der arbejder for at fremme leverandørernes interesser og synliggøre mærkevarens værdi.
Skrevet af: Søren Tougaard

Tilfælde af store og små coronaudbrud har ramt danske fødevareproducenter. I slutningen af juli kunne Danish Crown som den første producent herhjemme melde om coronaudbrud på et slagteri i Ringsted.

Det viste sig siden at have så stort et omfang, at slagteriet blev midlertidig lukket, efter mere end 150 medarbejdere er blevet konstateret smittet med Covid-19. Den 10. august oplyste mejerigiganten Arla i en pressemeddelelse, at en medarbejder på mejeriet i Hobro var blevet testet positiv for Covid-19, og at 15 medarbejdere var blevet hjemsendt.

Samtidig ville samtlige 400 medarbejdere på mejeriet blive testet for virussen. Allerede før udbruddet i Hobro, skiftedes de 1500 medarbejdere på Arlas hovedkontor i Viby ved Aarhus til at arbejde hjemme. Med et lokalt smitteudbrud i Aarhus - og nu en smittet medarbejder i Hobro - besluttede mejeriet sig for at hjemsende samtlige medarbejdere på hovedkontoret den 11. august.

Også kyllingeproducenten Danpo har haft to tilfælde af corona på slagteriet i Aars. De blev konstateret i sidste uge. Herefter har der floreret rygter på Facebook om, at ledelsen har forsøgt at skjule smittetilfældene på slagteriet i Nordjylland, men det afviser adm. direktør Per Alan Jensen overfor TV2 Nord. I første omgang frygtede direktøren ”et nyt Ringsted”, men samtlige 693 testresultater har siden vist sig negative.

Kommer alt frem?

Det gode spørgsmål er naturligvis, hvorvidt de tre tilfælde, alle på store arbejdspladser, blot er toppen af isbjerget, der kommer frem i mediernes søgelys? Og om nogle tilfælde endda forsøges skjult? Hos interesseorganisationen Mærkevareleverandørerne er holdningen meget klar:

- Min anbefaling er, at vi skal være åbne. Jeg synes, vi har et samfundsansvar. Det er kun på den måde, at vi kan være med til at synliggøre, hvad det er for en problemstilling, vi står overfor. Jeg ser derfor ingen grund til, at man ikke skulle være åben om Covid-19 og kommunikere de foranstaltninger, virksomheden har taget, siger Niels Jensen, adm. direktør for interesseorganisationen Mærkevareleverandørerne (MLDK), der arbejder for at fremme leverandørernes interesser og synliggøre mærkevarens værdi.

Er det din oplevelse, at leverandører er bekymrede for, om coronatilfælde vil påvirke deres salg?

- Det har jeg ikke hørt. Jeg synes, at der er en relativ stor åbenhed omkring det blandt leverandører, som viser, at de udviser samfundsansvar, siger Niels Jensen.

Febermålinger og fortsatte restriktioner

Mens mange virksomheder gjorde klar til at lempe restriktionerne efter sommerferien, er virkeligheden en anden nu. Ifølge Niels Jensen har mange virksomheder besluttet, at 30-40 pct. af de ansatte er på kontoret, mens resten arbejder hjemmefra. Samtidig har flere produktionsvirksomheder igen indført to-holdskifte for at holde smitterisikoen nede.

- Udbruddene kommer sikkert til at bølge frem og tilbage, så i stedet for at ændre retningslinjer hele tiden, har de fastlagt, at de gælder for resten af året.

- Og når man ser på restriktioner, er der til min overraskelse en del leverandører, der melder tilbage, at de har febermålinger, når man møder på arbejde. Også leverandører, som kun har kontor. Jeg ved godt, at nogle siger, at febermålinger er usikre, men for mig er det et vidne om den opmærksomheden, der er på corona. Og det er en måde at synliggøre, at vi fortsat skal være opmærksomme, siger Niels Jensen.

Han oplever således, at leverandørerne igen har strammet op om deres procedurer. Det gælder ikke mindst for fysiske møder. I stedet bliver flere onlinemøder en konsekvens af den seneste udvikling, mener han.

- Mange meddeler, at de ikke har gæster - og slet ikke i produktionen. Man deltager kun i møder, der er forretningskritiske. Nogle virksomheder har fastsat et maks på 10 deltagere, andre har en grænse på 20.

- Fra MLDK’s side har vi f.eks. besluttet, at vi konverterer alle de aktiviteter, vi har i tredje kvartal, til onlineaktiviteter. Vi planlægger i udgangspunktet ingen fysiske møder, uanset om det er på neutral grund eller ude i virksomhederne, siger Niels Jensen.

Opdateret 13. jan 2021