Tilbudsavisen flytter milliardomsætning

Forbrugere 20. dec 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Hvor kan jeg få øl på tilbud?

Hvem har mon ugens billigste vaskepulver?

Hvilken kæde kører tilbud på bleer?

Der skal ikke mange klik til på en mobiltelefon, før forbrugerne ved, hvor de skal køre hen for at spare penge. Og det er netop, hvad de danske forbrugere gør i stor stil – og hyppigere i dag end for tre år siden.

Ifølge nye tal fra GfKs kundepanel, hvor 3000 kunder hver uge melder deres dagligvareindkøb, er hver syvende krone, der ryger i dagligvarebutikkernes kasseapparater, genereret af et tilbud i tilbudsavisen.

I 2015 blev der lagt knapt 14 mia. kr ud af en dagligvareomsætning på 115 mia. kr. i en given dagligvarebutik, fordi kunderne fandt et tilbud i en trykt eller digital tilbudsavis og købte netop den vare.

I 2018 er det 16 mia. kr., svarende til 13,8 pct., der er genereret af tilbudsaviserne.

Detailhandelsekspert Per Østergaard Jacobsen afsagde i 2011 tilbudsavisens død, alligevel undrer det ham ikke, at flere omsætningskroner i dag er genereret af tilbudsavisen.

- Dagligvarebranchen har selv lært danskerne at jagte tilbud, og i dag er det nemmere end nogensinde at finde tilbud på de varer, man skal bruge. Brugen af mobiltelefoner stiger ekspotentielt, og der kommer stadig flere tjenester, der hjælper os til at finde varen billigst muligt, siger Per Østergaard og henviser blandt andet til prissammenligningstjenester.

Abonnementer mindsker tilbudsjagt

Han mener, at der er tendenser, der trækker begge veje, når det kommer til, hvor stor en del af vores indkøb, der vil være skabt af tilbud i fremtiden.

- Flere kæder er begyndt at udsende personifi cerede tilbud – eksempelvis Coop via sin app. Den dag, de kan ramme plet, og i øvrigt kan lave tilbud fra minut til minut, i stedet for at skulle planlægge tilbud flere måneder i forvejen, så vil endnu flere formentlig købe tilbudsvarer, siger Per Østergaard.

- Modsat køber flere måltidskasser i abonnement, og flere varer vil formentlig komme i abonnement. Så har vi ikke brug for at jagte helt så mange tilbud, siger han og tilføjer, at han står ved sin dødsdom over tilbudsavisen.

- Den trykte avis vil dø. De, der i dag hygger sig med den trykte avis, lever ikke evigt, siger Per Østergaard.

Let at finde tilbud

Direktør på tilbudsdata.dk Claus Nykjær mener, at forbrugerne med de nye digitale tjenester har fået en stor mulighed for at personificere tilbudsaviserne, og at det er årsagen til, at flere omsætningskroner er genereret heraf.

- Forbrugerne kan via eksempelvis vores app, tilbudsugen, vælge hvilke kæder de vil have tilbud fra, og hvilke varer de er interesserede i. I princippet har forbrugeren nu mulighed for, at en robot læser tilbudsavisen for dem. Det har aldrig været lettere, og jeg gætter på, at flere end nogen sinde ser tilbudsaviser i en eller anden form, siger Claus Nykjær.

Ifølge FK Distribution, der har overtaget administrationen af Nej tak-ordningen efter PostNord, er det stort set fifty-fifty, hvor mange der siger Nej tak til reklamer, og hvor mange der ikke gør.

I nej-siger-gruppen er der ifølge FK inkluderet 600.000, der får én eller flere tilbudsaviser via Nej tak+-ordningen. Dertil kommer et ukendt antal læsere af digitale tilbudsaviser.

Opdateret 10. nov 2020