Tilbudsanalytiker: Tilbudsavisen ændrer sig meget det kommende år
Dagligvarehandlens tilbudsaviser er så stabile som et sølvbrudepar – og har stået mere eller mindre uforandrede hen omtrent ligeså længe.
Jovist, udvalget af varer har ændret sig over årene; men højtidstilbud som påskesild og julesteg er lige så faste traditioner som toiletpapir og pålæg.
- I min optik er det ret klart, at den trykte tilbudsavis ikke har udviklet sig de seneste ti år. Den største ændring er, at man inden for de seneste to år har sendt tilbudsavisen tidligere ud – om fredagen – for at fange weekendsalget, siger Claus Nykjær, head of insights hos Tjek, der blandt andet står bag eTilbudsavis.
Han ser til gengæld et ryk i retning af, at kæderne bliver bedre til at udnytte de muligheder, den digitale tilbudsavis giver.
- Det, der sker nu, er, at man ændrer avisen digitalt. Den bliver ikke bare et fladt pdf-dokument, man bladrer i; den bliver levende baseret på kædernes feed. I løbet af ugen kan man justere avisen, ændre priserne, lave links til opskrifter eller webshop og forbrugertilpasse, siger han og understreger:
- Der kommer til at ske nogle kæmpeændringer. Det går stærkt i øjeblikket. Tilbudsaviser bliver ikke ugeblade Claus Nykjær peger på to af Tjeks kunder, Elgiganten og Coop, som længst fremme på beatet.
De bygger flere lag på tilbudsavisen, så man både kan scrolle i stedet for bladre i den digitale tilbudsavis og klikke på en given vare og få mere information om den.
Også Mærkevareleverandørerne fremhæves som en aktør, der arbejder på at skabe merværdi for brugerne med sin nye platform Madværkstedet.
I tidligere marketingchef Alice Monbergs nye bog skriver hun blandt andet, at indholdet i tilbudsaviser om fem år vil have en ugebladskvalitet, så forbrugerne er villige til at betale for den.
"Jeg tror helt seriøst, at hvis vi ser fem år frem, så har vi set de første kunder betale for en tilbudsavis i nyt indholdsberiget setup,” skriver hun.
Helt så skråsikker er Tjeks analysechef ikke.
- Der ligger alt andet lige en kæmpe økonomimodel, hvor leverandørerne også har en interesse i at komme frem mod forbrugerne. Men ligefrem at påstå, at man vil betale for det… Nogen kommer til at betale, men om forbrugerne vil betale – der tror jeg, vi skal længere frem end fem år, vurderer Claus Nykjær.
Han kan dog godt se en model med sponsoreret indhold, hvor der gøres mere ud af f.eks. opskriftinspiration og målrettede tilbud. F.eks. for folk i lejlighed eller uden børn giver det ikke megen mening at få serveret tilbud på plæneklippere eller Libero-bleer.