Swipp vil slå konkurrenterne på prisen
Swipp-direktør tror på, at mobiltjenesten på sigt har en afgørende fordel ved at være den billigste betalingsløsning
Mobilbetalingstjenesten Swipp er i fuld gang med at blive udbredt i detailhandelen. Der er i dag forholdsvis få Swipp-transaktioner i butikkerne, men ambitionerne fejler ikke noget hos Swipp direktør Martin Andersen.
- Der skal meget til for at slå Dankortet med en milliard transaktioner, og vi er slet ikke i nærheden i dag. Men vores mål er at blive danskernes foretrukne betalingsmiddel, siger Martin Andersen.
Betalinger med mobiltelefonen fylder i dag ikke ret meget i det samlede billede, men antallet er hastigt voksende, og Martin Andersen peger på, at Swipp på længere sigt har en væsentlig fordel i kampen med de andre betalingsaktører på markedet - Swipp er den billigste løsning for detailhandelen.
Når Swipp billigere end konkurrenterne kan overføre penge fra kunden til butikken, så skyldes det, at transaktionerne med Swipp foregår fra bankkonto til bankkonto, hvor alle andre aktører som Danske Bank med MobilePay, Google, Apple med flere er nødt til at benytte sig af overførsler med de dyrere betalingskort.
- Vi flytter penge fra kundens bankkonto til butikkens bankkonto, og derfor kan vi tilbyde en billigere pris. Der er ikke som ved betalingskort mellemled som Nets, MasterCard eller andre, som skal have en del af kagen. Samtidig hjælper det på butikkens likviditet, at vi flytter pengene med det samme, og det er der mange butikker, der godt kan lide, siger Martin Andersen.
Kan ikke kopieres
Konkurrenterne kan ikke kopiere betalingsmodellen bag Swipp, fordi den kræver adgang til kundernes konti, og det har bankerne, som ejer Swipp.
- De enkelte banker skal give lov til, at der bliver hævet penge på deres kunders konto, og jeg har fået lov at hæve penge på kundernes konti i de her godt 70 banker, der tilbyder Swipp. Så jeg kan flytte penge fra en konto i Nykredit Bank til Jelling Sparekasse, uden at der er tre mellemled, der også skal have penge, siger Martin Andersen.
- Google kan derimod ikke bare hæve på Jelling Sparekasses konti. De er nødt til at lade transaktionen foregå over et betalingskort, siger han.
Swipp direktøren fremhæver også en fordel for butikken ved, at der er betalingsgaranti også for større beløb end de 4000 kroner på Dankortet.
- Der er sikkert nogle af butikkerne, der har oplevet, at kunden så pæn og ordentlig ud, men der så alligevel ingen penge var på kontoen. Swipp har dækningskontrol og betalingsgaranti op til 25.000, siger han.
Opbakning fra butikker
Martin Andersen tror på, at detailhandelen vil have en interesse i at få lavere transaktionsomkostninger ved at fremme Swipp på bekostning af konkurrenternes løsninger. Det kan for eksempel ske via butikkernes information på kasseapparatet, hvor butikkerne kan hjælpe kunderne med at vælge Swipp i stedet for de andre dyrere løsninger. Det kan også ske ved at koble bonuspoint eller andre klubfordele sammen med brugen af Swipp ved betalingen.
- De store kæder vælger os, fordi de kan se, at deres betalingstransaktioner bliver billigere, og de har sikkerhed for betalingen, siger Martin Andersen.
For øjeblikket er det gratis for erhvervsdrivende at modtage betaling med Swipp, og i løbet af 2016 kommer det til at koste mellem 40 og 60 øre for butikken at tage mod en betaling. Det er billigere for butikken end både Dankortet og andre betalingsløsninger. For kunden er det gratis at bruge Swipp.