Salg af dagligvarer falder i storcentrene

Forbrugere 13. feb 2017 -
This describes the image
Foto: Deas

Mens detailhandlen generelt oplevede et lille fald i omsætningen på ét procentpoint, var salget i 2016 i shoppingcentrene status quo.

Det er dog ikke dagligvarer, kunderne køber i landets shoppingcentre. Således er salget af dagligvarer faldet med fire procentpoint sammenlignet med året før, hvilket blandt andet skyldes, at der er langt mellem discountbutikkerne i centrene.

Besøgstallet er steget med to procentpoint, viser en opgørelse over 2016 fra Deas, der driver 17 centre, svarende til en femtedel af de danske shoppingcentre. Centrene, der fortrinsvis ejes af Danica Pension.

I 2016 har der ifølge Deas været en flot vækst inden for beklædning, bespisning og øvrige udvalgsvarer i shoppingcentrene. Specielt bespisnings- og underholdningskategorien har vist markant vækst på 16 pct.

- Måden, kunderne bruger og handler på i centrene, ændrer sig i disse år. Det drejer sig lige så meget om fælles oplevelser med familie og venner, som det handler om indkøb. Derfor arbejder vi også konkret med for eksempel kvaliteten af spisesteder og med at skabe fysiske rammer, som man har lyst til at være i, siger Finn Sture Madsenafdelingsdirektør i Deas med ansvar for center management.

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?