Sådan får du i virkeligheden kunder i julebutikken

Forbrugere 19. dec 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Foruden juleknas i lange baner og Last Christmas på repeat er det stensikkert, at december også byder på en masse glade budskaber om julens forbrugsfest.

Med overskrifter som ”Over halvdelen af danskerne foretrækker fysiske butikker” og ”Over halvdelen af danskerne køber julegaver på nettet” kan det dog være lidt svært at finde ud af, om det går bedst for de fysiske eller online butikker.

Og hvad det egentlig er, forbrugerne vil have.

Djævlen ligger i detaljen, som man siger, og et nærmere kig i tallene bag overskrifterne viser beskedne majoriteter, der lige kan snige sig op over 50 pct., undersøgelser baseret på få besvarelser eller tal, der er mere end et halvt år gamle. Men som stadig kan få det til at løbe en erhvervsdrivende i detailbranchen koldt ned ad ryggen.

Så når én undersøgelse viser, at folk handler på nettet for at spare tid og penge, mens en anden undersøgelse viser, at langt færre prioriterer det tidsbesparende element, der kan være ved at bruge webshops, kan det anbefales at bruge sin sunde fornuft.

Videndeling på tværs

Selvfølgelig er der en bekvemmelighed for forbrugeren ved at kunne finde julegaverne på nettet fra sofaens tryghed iført hullet nattøj og morgenhår. Og selvfølgelig er det nostalgisk at gå rundt i en julebelyst bymidte og shoppe julegaver, mens pigegardens toner og lugten af gløgg følger med ind i butikkerne.

For de fleste forbrugere gælder det højst sandsynligt, at man kan se fordele og ulemper ved begge scenarier på forskellige tider. Den digitale handel er kommet for at blive og udvikler sig konstant – når Amazon forventes at ramme det danske marked næste år, bliver det en ny skruebold til detailbranchen.

Ligeledes er det temmelig sikkert at antage, at murstensbutikkerne overlever de næste par årtier i en eller anden form. Der er vel en grund til, at onlinebutikker som Amazon og Zalando udvider forretningen med fysiske lokaler.

Lær af hverandre

Masser af eksperter, analytikere og smagsdommere har bud på, hvordan man skal vinde kundernes loyalitet i fremtiden. Nogle af de bedste råd til såvel fysiske som digitale butikker er at bruge hinanden, lære af hinanden. Den fysiske butik skal lære at dreje på de digitale knapper – sociale medier, klik-og-hent, augmented reality osv.

Til gengæld skal de digitale platforme tage ved lære af den kundeservice og personlige relation, forbrugerne fremhæver som vigtige loyalitetsparametre i fysiske butikker. Selv om det kan være svært at imødekomme alle forbrugernes krav på én gang, er det et fornuftigt skridt nogle gange at tænke mindre på tallene og mere på, hvad man selv godt kunne tænke sig som forbruger.

Opdateret 10. nov 2020