Rekordår for Dansk Returemballage

Forbrugere 22. maj 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Henrik Denman

Danskernes loyalitet overfor retursystemet for dåser og plastflasker ser ud til bare at blive større, selv om forbrugerne i forvejen returnerer en meget stor del af de tomme dåser og flasker. Returprocenten har ligget højt i mange år, idet 9 ud af 10 engangsemballager er afleveret i returautomaterne i dagligvarebutikkerne, men alligevel bliver mængden af dåser og flasker i returautommaterne ved med at stige.

Og pantsystemer har stor opbakning blandt forbrugerne.

– Man må sige, at forbrugerne i høj grad har accepteret pantsystemet, og hele 92 pct. mener, at ideen med pantsystemet er god. Det er en stor anerkendelse og samtidig et stort ansvar, som vi er meget bevidste om, siger adm. direktør i Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen.

Virksomheden offentliggør i dag sin nye årsrapport, som fortæller, at der i 2016 blev afleveret 1,15 mia. dåser og flasker med pant. Det er 50 mio. flere emballager end året før.

Gavner miljøet

Lars Krejberg Petersen er meget tilfreds med, at forbrugerne er så flittige ved automaterne i dagligvarebutikkerne, for det gavner i høj grad miljøet.

I 2016 blev der sparet, hvad der svarer til alle danske mobiltelefoners strømforbrug i næsten tre år blot ved at genanvende de tomme flassker og dåser, som danskerne afleverede tilbage.

Miljømæssigt blev der sparet ca. 109.000 tons CO2 i forhold til, hvis emballagerne var blevet produceret af nye råstoffer. Det er nemlig en meget større belastning for miljøet, når man producerer emballager af nye råstoffer, end hvis man fremstiller dem ved at genanvende de brugte emballager.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?