Prisen betyder mindre på nettet
Pris, udvalg og bekvemmelighed var lige vigtige parametre, når FDIH for fem år siden spurgte forbrugerne, hvorfor de handlede online.
Siden har forbrugerne fået mindre fokus på pris, mens betydningen af udvalg og bekvemmelig omvendt er steget.
Det viser FDIH's E-handelsanalyse 2019, og ifølge foreningens direktør Niels Ralund er det en positiv udvikling for de danske netbutikker.
- Jeg bliver ofte spurgt, om forbruget online ikke snart har toppet. Det tror jeg ikke, og det hænger i høj grad sammen med denne udvikling. Det er nemlig svært at ændre kundernes vaner, når de er bundet op på handelsadfærd, der gør dagligdagen lettere og giver et bredere udvalg – uden at det er dyrere. Det svarer til at bekæmpe tyngdekraften. Det nytter ikke, siger Niels Ralund.
Prisgabet daler
Han mener, at forbrugernes faldende fokus på prisen, når de handler online, blandt andet også hænger sammen med, at de fysiske butikker er blevet skarpere på prisen i takt med den stigende konkurrence fra nethandel.
- Man kan sige, at prisen i første omgang betød meget for at få kunderne til at handle online, og siden har netbutikkerne med service og udvalg overbevist dem om, at de skal fortsætte, selvom prisforskellen er mindsket, siger Niels Ralund.
For børnefamilier er det især den tidsbesparende faktor, der er afgørende for at handle på nettet, mens de ældre forbrugere værdsætter at få leveret varerne til døren.
De mest prisbevidste er - ikke overraskende - fortsat de unge, viser e-handelsanalysen.