Personlige anbefalinger styrer valg af spisested

Forbrugere 30. aug 2021 -
This describes the image
Foto: Arla
  • En undersøgelse fra Arla Pro viser, at der er god grund til at være synlig på nettet og på de sociale medier

To ud af tre danskere går efter et spisested, som de har fået anbefalet af venner, familie eller kolleger.

Det viser en ny undersøgelse, som Eniro har foretaget for Arla Pro.

Jesper Vanghøj, marketingansvarlig hos Arla Pro, der er landets største leverandør af mejeriprodukter til de professionelle køkkener, kalder tallet for en øjenåbner.

- Den personlige anbefaling kan noget helt særligt, for det kan være en jungle at finde rundt i de mange muligheder for restauranter og caféer. Når så mange danskere vælger restaurant efter råd fra de nærmeste, så understreger det vigtigheden af at give sine gæster en god oplevelse. Det kan tydeligvis være helt afgørende for, om du lykkes med at tiltrække nye gæster, siger han.

Undersøgelsen viser desuden, at der er god grund til at arbejde på sin synlighed på nettet og på de sociale medier. Den næste inspirationskilde til valg af café eller restaurant er nemlig spisestedernes egne hjemmesider, som lige under hver tredje danskerne vælger ud fra.

Hver femte dansker googler sig frem til, hvor de skal spise ude næste gang. Inden man som ejer af et spisested vælger, hvor man vil satse, skal man tænke på, hvem man gerne vil tiltrække.

De unge får inspiration på Instagram, mens de ældste læser anmeldelser. Af undersøgelsen fremgår det også, at 32 procent af danskerne foretrækker at spise på en restaurant, de ikke har prøvet før.

Læs mere i det nye nummer af Food Pro

Opdateret 30. aug 2021