Oplevelser skal konkurrere med nethandel
Stormagasinet Magasin du Nord med adresse på Kongens Nytorv i hjertet af København fejrer i år sit 150 års jubilæum. Alderen til trods vil Magasin gerne være med på beatet og de nyeste trends for at vinde kampen om kunderne.
Den kampplads har i de seneste år ændret sig radikalt. I dag er det onlinehandel, der er den største udfordring for den traditionelle fysiske detailhandel – og det gælder også for Magasin du Nord.
Stormagasinet med den centrale beliggenhed overfor Det kongelige Teater, få skridt fra Strøget, det kendte Hotel d’Angleterre og et par minutters gang til det tæt befolkede bar- og restaurantstrøg Nyhavn tager nu udfordringen op i sin fødevareafdeling i underetagen.
Med en ombygning til flere millioner kroner har Magasin gang i sin største fødevaresatsning i mange år. Ifølge food manager Ricky van Overeem er målet klart:
– Vores nye fødevareunivers er vores modsvar til onlinehandel.
Oplevelser frister
Intet er nemmere for den moderne forbruger end at klikke på de fødevarer, de vil købe online, og så få dem leveret til privatadressen. Men i Ricky van Overeems øjne er det til gengæld ikke den sjoveste eller mest spændende måde at handle på.
– Oplevelser bliver det vigtigste. Vi skal give folk nogle oplevelser, som de ikke kan få foran computeren. Vi har syv millioner gæster i Magasin på Kongens Nytorv hvert år, og dem skal vi give nogle endnu bedre oplevelser. Det er ledetråden i vores nye fødevareunivers.
– Med vores fødevareunivers kan vi adskille os for onlinehandlen og lave noget, man ikke kan online. For varehuset Magasin er onlinehandelen en konkurrent, men på fødevarer ser vi det ikke som den store konkurrent endnu, men som stormagasin kan vi adskille os fra nonfood-onlinehandel ved, at vi har et food univers.
Stormagasinets underetage består af flere mindre konfekturebutikker og en nyindrettet fødevareforretning Mad & Vin. I konfektureuniverset får kunderne rig lejlighed til at få oplevelser. Magasin samarbejder med en række nye koncepter indenfor konfekture, hvor kunderne bl.a. får mulighed for at følge med i produktionen af chokolade og karameller. Det gælder håndlavet chokolade fra det arbejdende værksted hos Summerbird og Magasins egen chokoladeafdeling, og det gælder bolchekogeriet Almuegaarden.
Selvforkælelse
Kunderne kan også gå på opdagelse og håndplukke søde sager i Xocolat og håndlavede marshmallows i The Mallows, firkantede vingummi i Wally & Whiz, karameller i Karamelleriet og den kendte Lakrids by Johan Bülow, te fra specialbutikken Østerlandsk Te og kaffe fra Nespresso.
– Vi har skabt et konfektureunivers, som vi vil gøre til en destination i Danmark, ja i hele Europa. Derfor samarbejder vi med en række spændende og helt specielle danske producenter af højeste kvalitet. De skal gøre det sjovt at gå efter selvforkælelse og give kunderne nye oplevelser. Flere steder kan kunderne se konfekturen blive håndlavet, så de kommer tættere på råvarerne og ikke bare ser en industrivare. Vi vil give mere service og flere oplevelser, siger Ricky van Overeem.
Oplevelser er også ledetråden i fødevarebutikken Mad & Vin. På en tur gennem forretningen ser man, at Magasin satser på at imødekomme den nyeste trend herhjemme – måltidsmarkedet. Stadig flere danskere vælger at spise ude og på farten, og de vil købe nemme måltidsløsninger frem for at købe en kurv fuld af råvarer, som de selv skal tilberede hjemme.
Mange spisekroge
Gennem hele forretningen er der mulighed for at købe noget at spise. Det kan man gøre i Lagkagehuset, og man kan gøre det i den 100 procent økologiske islandske konceptrestaurant Gló Food. Den satser på bæredygtig mad til fleksitarer, der ønsker at tage nogle kødfrie dage om ugen.
På indkøbsturen kan kunderne nyde et let måltid på en barstol hos Homemate, der tilbereder aftensmad på stedet, en let fiskeanretning med en vand eller et glas vin i fiskeafdelingen eller en tapasanretning i den store osteafdeling.
– Vi har valgt at indrette en stor ostebutik. Mens næsten alle ostebutikker lukker, går vi den anden vej. Vi har en unik placering, og folk vil gerne vejledes, når de skal købe ost. Vi tror, at der er et marked, og her kan folk lære at vælge de rigtige oste. De yngre forbrugere tager også ost til sig, når de får den præsenteret som en tapasanretning.
– Conveniencebølgen er gået helt crazy. Vi har en stor vækst i måltidsløsninger, færdigretter, takeaway og små anretninger, som kunderne kan spise på stedet, siger Ricky van Overeem.
Han mærker også stor interesse for vegetariske fødevarer, også selv om det kommer fra et lille niveau.
– Jeg vil sige, at salget af vegetariske produkter eksploderer for tiden. Sænker priser Mad & Vin har en afdeling med kolonialvarer, og her sker der også ændringer.
– Vi investerer i afdelingen med kolonialvarer. Vi sænker priserne på ca. 5.000 basisvarer inden for kolonial, mejeri, pålæg, frugt, grønt, vin og spiritus. Vi ændrer afdelingen, så vi har basisvarer på de nederste hylder og specialiteter på de øverste hylder. Vi vil så holde priserne op mod priserne hos Nemlig.com og Coop.dk plus de største supermarkedskæder. Man skal kunne foretage hele sit indkøb i Magasin, så vi indretter os i højere grad på, at vi også er et supermarked, siger Ricky van Overeem.
I den nye vinafdeling, som drives af H.J. Vin, er der naturligvis også mulighed for at nyde et glas i den hyggelige vinbar. Her er interessen for at få plads så stor, at afdelingen snart vil blive udvidet.
Ricky van Overeem understreger flere gange, at Mad & Vin vil have konkurrencedygtige priser. Vejen frem er ikke at skabe et eksklusivt fødevaremarked, hvor kunderne nøjes med at købe få varer. Til gengæld skal kunderne fristes af gode tilbud, specielle varer, tiltrækkende varepræsentationer, god service og vejledning og oplevelser rundt om hvert hjørne i forretningen med smagsprøver, varedemonstrationer og små, fristende spisekroge.
Det er ifølge Ricky van Overeem opskriften på at gøre det 150-årige stormagasin vitalt og fristende, så flere rejser sig fra computeren og går på opdagelse i Magasins nye fødevareunivers.