Onlinekunder kræver større valgfrihed
Forbrugerne ønsker i stigende grad fleksibilitet og valgfrihed, når de køber ind på nettet. Det er ifølge PostNord den vigtigste trend på det voksende marked for onlinesalg.
PostNord har for 10. gang udgivet en omfattende rapport om e-handlen i Norden, som både opsamler de væsentligste trends blandt de nordiske forbrugere, som vælger at købe deres varer på nettet, og samtidig giver et detaljeret billede af onlinehandlen i hvert af de nordiske lande.
I rapporten nævner e-handelseksperten Arne Andersson fra PostNord, at de nordiske forbrugere nok har mange fællestræk, når de køber ind på nettet, men der er også forskelle.
Leveringen af varerne er et område, som forbrugerne prioriterer meget højt. Når det gælder leveringen, har de nordiske forbrugere tidligere været forskellige, men de begynder nu at opføre sig mere ens. Tidligere ville danske forbrugere foretrække at få varerne leveret hjem til privaten, mens svenskere forbrugere i højere grad hentede varerne i butikken eller ved et udleveringssted.
– Allerede i dag efterspørger stadig flere forbrugere mere valgfrihed og bekvemmelighed. De vil kunne få varerne, hvor de vil, hvordan de vil, og når de vil, vurderer Arne Andersson.
Kunder med kontrol
Jørgen Fischer, der er e-handelsekspert i PostNord Danmark, ser samme udvikling. For at vokse skal onlinebutikkerne give kunderne mulighed for øget kontrol før, under og efter købet.
– Danskerne er allerede vant til at få pakken leveret, hvor de vil, og nu ønsker de endnu større fleksibilitet. Hvis kunden ikke er hjemme, når varen skal leveres, skal det i stedet være muligt at få pakken stillet ved bagdøren eller hos naboen. Kunden bestemmer selv, hvordan det skal foregå, mener Jørgen Fischer.
Ifølge rapporten fra Post-Nord er de nordiske lande veludviklede onlinemarkeder. I 2017 købte de nordiske forbrugere for i alt 151 mia. kr. kr. – og danske netshoppere køber i gennemsnit for det største beløb.
Der er flere grunde til, at e-handel bliver mere udbredt. De vigtigste grunde er, at forbrugerne kan købe ind, når det passer dem bedst. Desuden opleves onlinehandel som billigere og med et større og bedre udbud af varer. Onlinehandel sparer tid, og så er det mere bekvemt end at gå i fysiske butikker.
Øget omnikanal
Forbrugerne efterspørger dog samtidig, at butikkerne findes både på nettet og på gadeplan. Derfor vælger stadig flere detailhandlere en omnikanalstrategi, hvor de sælger både på nettet og i fysiske butikker.
To trends fremtræder mere og mere tydeligt blandt forbrugerne. Den ene trend kaldes webrooming, hvor forbrugeren undersøger produktet på nettet og siden køber i en fysisk butik. Den anden trend kaldes showrooming, hvor forbrugeren tester og undersøger produktet i en fysisk butik for bagefter at købe det på nettet.
Fælles er dog, at forbrugerne stiller større krav til leveringen af varerne og leveringsmåden. Det skal fremgå tydeligt, hvordan varerne bliver leveret, og kunden ønsker klar besked om, hvornår varen leveres.
Der skal være klar information om, hvordan man returnerer varen, og det skal være gratis at returnere varen. Leveringen skal ske hurtigt, helst inden for en-to dage, og kunderne vil kunne vælge leverandør.
Rapporten fra PostNord fremhæver desuden, at både markedspladser og salg af dagligvarer på nettet er på vej frem. I Norge er salg af dagligvarer det hurtigst voksende område inden for onlinehandel, og i Sverige sker der også en tydelig udvikling på området.
Herhjemme melder det største netsupermarked, Nemlig.com, om en vækst på 25 pct. i årets fire første måneder. På spørgsmålet om, hvor mange der har købt dagligvarer online, svarer 11 pct. bekræftende i Danmark, 11 pct. i både Sverige og Norge og 7 pct. i Finland. Markedspladser vurderes også at få en større plads på onlinemarkedet. Herhjemme findes bl.a. Wupti, mens de mest kendte markedspladser internationalt er Amazon og Alibaba.