Nyt ”foodvenience”-koncept skal sælge mere mad i Circle K
Det er kun knap tre år siden, at Circle K satte det første røde og hvide logo op på de tidligere Statoil-stationer. Nu er den canadiskejede kæde begyndt en ombygning af de 228 butikker med målet at sælge mere mad.
- Vi bruger begrebet ”foodvenience” om det nye koncept, fordi vi skal have endnu mere fokus på mad. Konceptet indeholder en ændring af både indhold og appearance. Vi skal både sælge og tjene mere i butikkerne og øge deres salg i forhold til salg af brændstof, siger Tom Graven-Lauritzen, der er Senior Director Retail Operations i Circle K.
Han henviser med appearance blandt andet til, at eksempelvis belysningen er skiftet ud til forskellige lamper, der giver et strejf af hjemlig hygge, og at der er kommet farver på væggene.
- Vi vil med den nye indretning og spisepladserne skabe både lyst og mulighed for, at vores kunder bliver og spiser. Mad har en god margin, og når kunderne bliver og spiser, køber de ofte noget med til resten af turen, siger han.
Circle K Danmarks regnskabsår slutter ved udgangen af april, og i sidste regnskabsår kom kæden ud med sit første overskud i tre år samt en voksende omsætning. Kæden nåede et overskud på ca. 95,5 mio. kr. før skat, hvilket blandt andet skyldes et øget salg af convenienceprodukter.
Forskelligt fra sted til sted
Tom Graven-Lauritzen vil ikke sætte tal på udviklingen i dette år, men han siger, at ikke mindst de ombyggede stationer sælger mere.
- Det går rigtig godt i de ombyggede butikker. Kunderne køber mere mad, og det betyder, at kundekurven vokser, siger han.
Det koncept tilpasses de enkelte stationer, der er forskellige både med hensyn til størrelse og kunder. Eksempelvis er der fire ombyggede stationer i København, der har færre madtilbud og færre siddepladser.
- Der er ikke plads til lige så store produktionslokaler på de mindste stationer, siger Tom Graven-Lauritzen.
Udover de ni færdige stationer, er Circle K i gang med endnu en håndfuld, der er færdige i løbet af måneden.
- Inden for de kommende 12 måneder skal vi i gang med et større antal, og inden for nogle år skal vi igennem alle, siger han.
20Otte af stationerne er fortsat ejet af forhandlere, og i deres kontrakt ligger, at butikkerne også skal tilpasses det nye koncept.