Ny svensk kæde vil åbne 300 ubemandede butikker
Lifvs har for nylig åbnet kædens første butik i Bålsta, et sted med omkring 21.000 indbyggere mellem den svenske hovedstad Stockholm og Uppsala.
- Planen er at åbne yderligere omkring 20 butikker i år, siger Bea Garcia, der er adm. direktør og medstifter af Lifvs.
Med tiden skal det blive til 300 butikker i nabolandet.
Container-butikkens rammer og indretning konstrueres alt efter, hvordan Lifvs får tilladelse til at etablere sig. At bygge en helt færdig butik i form af en transportabel container tager cirka fire uger. Butikken bygges helt ”nøgleklar”, transporteres med en trailer og løftes på plads med en lastbilskran.
- Ved at søge om en midlertidig byggetilladelse slipper vi for meget administrativt bøvl fra myndighedernes side, og etableringen bliver smidig, siger hun.
Læs også: Hypermarkeder er ved at blive slået ud
I Sverige gælder sådan en midlertidig byggetilladelse i ti år - hvorefter den kan forlænges. Bag selskabet Lifvs Scandinavia AB står en gruppe iværksættere med baggrund i blandt andet tech-sektoren.
- Vi ser det som en mulighed for at bruge ny teknik til at mindske omkostninger og etablere butikker i landsbyer, der er på retur. Jeg er selv opvokset i Kiruna i Nordsverige og har set, hvad en nedlagt fødevarebutik betyder for et sted. Vi håber på at kunne medvirke til at bibeholde muligheden for et hverdagsliv på landet i Sverige.
Udenfor konkurrence
Butiksarealet er på omkring 25 kvm, og sortimentet omfatter 530 varer.
- Vi forsøger at holde et godt miks med mange ferskvarer. Hensigten er kun at tilbyde kendte mærkevarer og forsøge at holde så høj en andel af øko-varer som muligt, siger Bea Garcia.
[caption id="attachment_78651" align="alignnone" width="1504"] Foto: Lifvs[/caption]
Lifvs vil ikke ind at konkurrere med eksisterende dagligvarebutikker.
- Findes der mindre, lokale købmænd i nærheden, vælger vi at etablere os mindst 10-15 km væk. Det er ikke meningen, at vi skal konkurrere med hinanden.
Lifvs-butikkerne er ubemandede og holder åbent døgnet rundt, året rundt. Lifs har sin egen app til mobiltelefonen, der fungerer som både nøgle og betalingsmetode, når man har registreret sig som bruger med et tilknyttet betalingskort.
I butikken kan man scanne varerne via koder på emballagen eller hyldeforkanten. Når kunden er færdig med at handle, tæller app'en sammen, og kunden accepterer trækket på betalingskortet.
- Vi har bemærket i de første uger, at især mange unge og børn med teknisk interesse synes, at det er rigtigt sjovt at handle.
Danmark en mulighed
I butikken er der flere overvågningskameraer, som gør det svært at stjæle varer eller helt stikke af uden at betale.
- Du kommer ikke ind uden at identificere dig via mobiltelefonen, så vi ved, hvilke personer som besøger butikken og handler, siger Bea Garcia.
[caption id="attachment_78652" align="alignnone" width="1504"] Foto: Lifvs[/caption]
Hun fortæller, at Lifvs især retter sig mod kunder, som vil købe hurtigt og effektivt ind til måltiderne. Markedsføringen sker hovedsageligt via kædens app, mens de mange åbninger også annonceres gennem uddeling af en traditionel tilbudsavis. Skulle en butik ikke fungere som ønsket og ikke opnå lønsomhed, kan den helt enkelt flyttes til en anden placering.
- Vi løfter bare butikken op på en trailer og sætter den på en anden plads, siger Bea Garcia.
Navnet Lifvs Scandinavia antyder, at planerne rækker ud over de svenske grænser.
- En international etablering ligger helt klart i planerne, men nu vil vi først rulle konceptet ud i Sverige. Danmark er særdeles interessant, eftersom landet er mindre og også lider under en affolkning af landdistrikterne. Desuden virker danskerne friske på at teste nye foreteelser, siger hun.
De næste etableringer bliver dog hjemme i Sverige i Uppsala län, Skåne og Halland i løbet af sommeren.
[caption id="attachment_78650" align="alignnone" width="1504"] Foto: Lifvs[/caption]
Skeptisk ekspert
Johan Anselmsson, professor i markedsføring ved Lunds Universitet, er skeptisk i sin vurdering, fordi forbrugernes prisfokus vokser.
- Mange i landdistrikterne sørger for at storhandle, når de alligevel kommer forbi stormarkeder eller lavprisbutikker. Det har reduceret antallet af små købmænd med næsten 70 pct. på 20 år, siger han.
- Tanken om at gøre en indsats for landsbyerne er god og et forsøg værd. Det er dog ikke så sikkert, at det er det rette etableringsområde for en satsning som denne. Måske ville det fungere bedre i byerne, hvor sådan et koncept kan få en slags hip- og trendfaktor, vurderer han.